CEL PRACY
WYCHOWAWCZEJ
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
TERMIN WYKONA
NIA
|
Wdrażanie form pomocy psychologiczno pedagogicznej wynikających z nowego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy uczniom
|
- Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych uczniów
- Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z :
- Szczególnych uzdolnień
- Niepełnosprawności
- Niedostosowania społecznego
- Zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- Przewlekłej choroby
- Specyficznych trudności w uczeniu się
- Zaburzeń komunikacji językowej
- Sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- Niepowodzeń edukacyjnych
- Zaniedbań środowiskowych
- Trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrekcja szkoły
|
Praca całoroczna
|
Diagnoza zespołów klasowych
|
- Analiza dokumentów uczniowskich,
- Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dok. lekarska itd.)
- Monitorowanie funkcjonowania zespołów klasowych
- Kierowanie uczniów na badania do PPP
- Zebrania szkolnych zespołów wychowawczych, rady klasyfikacyjne, rady pedagogiczne, indywidualne kontakty z nauczycielami, praca w zespołach terapii pedagogicznej
|
pedagog, psycholog, wychowawcy klas, sekretariat szkoły
|
Cały rok
|
Wspieranie rodziców w pracy nad harmonijnym rozwojem uczniów
|
- Zebrania z rodzicami, dni otwarte i kontakty indywidualne
- Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców uczniów( ankiety )
- Włączanie rodziców w prace na rzecz zespołów klasowych i szkoły.
- Praca Rady Rodziców, trójek klasowych.
- Udział rodziców w imprezach szkolnych.
- Podnoszenie poziomu wiedzy rodziców. Kierowanie do placówek specjalistycznych na konsultacje oraz wskazywanie fachowej literatury
- Spotkanie z lekarzem psychiatrą na temat „ Problemy psychiczne i emocjonalne młodzieży w okresie adolescencji”
- Spotkanie dla rodziców ze specjalistką w dziedzinie przeciwdziałania cyberprzemocy dr Anną Andrzejewską
|
pedagog, psycholog, wychowawcy klas, nauczyciele
|
Cały rok
|
Współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi, kuratorami sądowymi itp
|
- Kierowanie do placówek i instytucji opiekuńczo- wychowawczych, spotkania z kuratorami, kierowanie spraw do sądów rodzinnych w celu analizy sytuacji wychowawczej w rodzinach.
|
pedagog
|
Cały rok
|
Integracja środowiska szkolnego i klasowego.
|
1. Spotkania okolicznościowe klasowe, dyskoteki, bale gimnazjalne, akademie szkolne,
- Organizacja imprez i uroczystości szkolnych.
- Otrzęsiny klas I gimnazjum
- Wieczór kolęd
- Walentynki
- Pierwszy dzień wiosny
- Dzień sportu
- Międzyszkolne i szkolne zawody i spartakiady
- Organizowanie zajęć adaptacyjno - integracyjnych.
- Wycieczki klasowe, tematyczne : koło turystyczne, „ Biała szkoła”
10. Kawiarenka internetowa, judo, piłka nożna, zajęcia taneczne, siatkówka, zajęcia plastyczne.
11. Wybory do samorządów klasowych i szkolnego.
12. Praca samorządu szkolnego. Wnioskowanie i opiniowanie w spawach szkolnych do Dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Opiniowanie dokumentów szkolnych w zakresie praw i obowiązków uczniów (statut szkoły).
13. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi
|
Nauczyciele WF,
pedagog, psycholog, wychowawcy
Pedagog, psycholog, wychowawcy
nauczyciele przedmiotów
opiekunowie samorządu i członkowie
nauczyciele,
wychowawcy
|
Cały rok
|
Kształtowanie osobowości wychowanków, rozwijanie zdolności i zainteresowań.
|
- Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Opracowanie programów nauczania przedmiotów stosownie do możliwości ucznia, nauczanie indywidualne.
- Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenia i realizacja ich przez nauczycieli.
- Organizacja zajęć terapeutycznych w zależności od potrzeb. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne , wyrównawcze, psychoedukacyjne.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i ośrodkami specjalistycznymi.
- Edukacja nauczycieli i rodziców. Pogadanki tematyczne
- Wykorzystanie nowych technologii i programów komputerowych „Dyslektyk” i inne.
- Praca z uczniem zdolnym
- Opracowanie wymagań edukacyjnych z przedmiotów na poszczególne oceny.
- Stypendia naukowe i sportowe. Nagrody.
10. Stypendium Fundacji Pomóż dorosnąć
11. Olimpiady, Turnieje przedmiotowe, Konkursy przedmiotowe, Zajęcia sportowe, Koła zainteresowań, Zajęcia organizowane przez czytelnię:
12. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów . Egzaminy gimnazjalne, testy kompetencyjne, całoroczne sprawdziany przedmiotowe.
13. Dostarczanie nauczycielom i uczniom wiedzy na temat nowoczesnych technik uczenia i uczenia się poprzez zajęcia na godzinach wychowawczych, spotkania z pedagogiem.
14. Native speakerzy w ramach programu GAP.
15. Lekcje otwarte.
16. Samodoskonalenie nauczycieli poprzez korzystanie z aktualnej fachowej literatury i prasy, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne.
17. Wyposażanie szkoły w nowoczesne rozwiązania techniczne wykorzystywane w procesie dydaktycznym.
|
nauczyciele przedmiotów,
reedukator, logopeda, pedagog, psycholog,
Zespoły nauczycieli, terapia pedagogiczna
|
Cały rok
|
Kształtowanie wśród uczniów postaw akceptowanych społecznie, budowanie wrażliwości na drugiego człowieka, uczenie tolerancji i umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej.
|
- Zajęcia integracyjne, Scenariusze godzin wychowawczych, Elementy treningu zastępowania agresji w pracy z klasami.
- Dyskoteki, wigilie klasowe, Mikołajki,
- Religia i etyka i elementy wiedzy zawarte w innych przedmiotach.
- Trening zachowań asertywnych, rozwiązywanie konfliktów.
- Dostarczanie wiedzy psychologicznej, psychoedukacja młodzieży
- Profilaktyka zdrowego żywienia. : Zdrowe żywienie zawsze w cenie , Energia w puszce
- Zajęcia motywujące do nauki dla klas VI SP i gimnazjum „ Żeby mi się chciało, jak mi się nie chce”
- Zajęcia z psychologiem i pedagogiem na temat skutecznej komunikacji „ Komunikacja bez przemocy”
- Zajęcia z psychologiem i pedagogiem „ Przyjaciel na kliknięcie” dla klas gimnazjum
|
Pedagog, psycholog,
wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni
Zaproszona specjalistka
Psycholog , pedagog
|
Cały rok
Wrzesień/październik
|
Kształtowanie u uczniów umiejętności budowania własnego systemu wartości, odpowiedzialności i działania zgodnego z prawem.
Przygotowanie młodzieży do życia w państwie obywatelskim.
|
- Diagnoza bezpieczeństwa w szkole, anonimowa ankieta dla uczniów
- Realizacja programu : Cyfrowe kompetencje społeczne – bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni ( kodeks korzystania z cyberprzestrzeni )
- Upowszechnianie wiedzy o zasadach postępowania w sytuacjach kryzysowych ( znalezienie przedmiotu niewiadomego pochodzenia na terenie szkoły, pojawienie się osoby pod wpływem alkoholu, środków odurzających, zdarzenia losowe ), wdrożenie procedur postępowania uczniów w określonych sytuacjach
- Monitorowanie frekwencji uczniów
- Zwrócenie uwagi na podnoszenie stopnia kultury osobistej.
Rozwijanie umiejętności korzystania ze znajomości podstawowych norm prawnych, dokumentacji szkolnej, zasad funkcjonowania szkoły:
- Lekcje religii i etyki, j. polskiego, historii, WOS.
- Scenariusze godzin wychowawczych.
- Prelekcje, lekcje WOS
- Statut szkoły, Regulamin szkoły.
- Konwencja Praw Dziecka,
- Ustawa antynikotynowa, Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich.
- Odpowiedzialność uczniów i ponoszenie przez uczniów skutków własnych decyzji( odpowiednie uregulowania w statucie szkoły i WSO).
- Wybory do samorządów klasowych i szkolnego, praca samorządu, zapisy w statucie
- Zajęcia z psychologiem i pedagogiem „ Moje wartości”
|
Pedagog, psycholog,
wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni
|
Cały rok
|
Przygotowanie młodzieży do życia w nowoczesnym społeczeństwie, do pełnienia określonych ról społecznych i zawodowych, promowanie kreatywności w działaniu
|
- Wiedza o współczesnym rynku pracy i zmianach w nim następujących. Kształtowanie umiejętności znalezienia się na rynku pracy. Współpraca ze szkołami ponadgimnazjalnymi. Poznanie oferty szkół ponadgimnazjalnych. Współpraca z organizacjami służącymi młodym pomocą w odnalezieniu się na rynku pracy:
- Zajęcia,, Poznajemy samych siebie - przygotowanie do wyboru szkoły i przyszłego zawodu”
- Prezentacje szkół ponad gimnazjalnych na terenie szkoły. Przekazywanie informacji o szkołach.
- Znajomość i doskonalenie wiedzy o nowych technikach informacyjnych:
- Kółko informatyczne
- Kawiarenka internetowa
- Zajęcia z klasami III gim. „ Jak radzić sobie ze stresem”
|
psycholog, pedagog, reprezentanci szkół ponadgimnazjalnych
|
Cały rok
|
Przygotowanie do życia w rodzinie w oparciu o uniwersalne wartości moralne.
|
- Uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych i zwrócenie uwagi na konieczność niesienia pomocy potrzebującym.
- Promowanie postaw etycznych.
- Rozwijanie umiejętności właściwej oceny, hierarchizacji i selekcji dostępnych informacji.
- Kształtowanie umiejętności oceniania i korygowania własnego postępowania
|
Zespół nauczycieli uczących
|
Cały rok
|
Uczenie szacunku dla symboli narodowych oraz poszanowania miejsc o znaczeniu narodowym. Kształtowanie uczuć patriotycznych oraz właściwej postawy wobec społeczności lokalnej.
|
- Obchody świąt państwowych i religijnych
- Ceremoniał szkolny (śpiewanie hymnu, wywieszanie flagi narodowej).
- Akademia z okazji świąt narodowych
- Wycieczki do miejsc pamięci.
|
Wszyscy pracownicy szkoły
|
Cały rok
|
Przygotowanie uczniów do czynnego udziału w życiu kulturalnym. Kształtowanie wrażliwości estetycznej
|
- Wyjścia do teatru, kina, na wystawy, itp.
|
Nauczyciele, wychowawcy
|
Cały rok
|
Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej uczniów.
|
1. Rozmowy indywidualne uczniów z pedagogiem, psychologiem.
- Indywidualny kontakt ucznia z nauczycielem.
|
Pedagog, psycholog, nauczyciele
|
Cały rok
|
Kształtowanie nawyku dbałości o otoczenie i odpowiedzialności za środowisko naturalne.
|
1.Sprzątanie Świata , Dzień Ziemi , Raport Ekologiczny
2. Zbiórka baterii i makulatury
|
Nauczyciele
|
Cały rok
|