Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Program wychowawczy Gim

Email Drukuj PDF

PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM ZSP

W NOWEJ IWICZNEJ NA ROK SZKOLNY 2012/13

Misja szkoły

 

 

Misją szkoły jest towarzyszenie uczniom w poznawaniu świata, tworzenie środowiska wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego. Naszym celem jest rozwijanie dociekliwości poznawczej w poszukiwaniu piękna, dobra i  prawdy. Wspieramy młodych ludzi w budowaniu własnego sytemu wartości. Kształtujemy wrażliwość na drugiego człowieka, tolerancję i poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, wychowujemy młodzież do twórczego działania, w samodzielnym życiu i  nowoczesnym społeczeństwie. Przygotowujemy do aktywnego uczestnictwa w kulturze i czynnego udziału w życiu społecznym, w duchu tolerancji, w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości i wolności. Pielęgnujemy postawy patriotyczne i więzi ze społecznością lokalną, promując dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu, aktywnie uczestnicząc w życiu środowiska społecznego. Wspieramy rodziców w ich wysiłkach wychowawczych. Naszą współpracę chcemy opierać na życzliwości i wzajemnym zaufaniu.

 

Cele i zadania wychowawcze szkoły

CEL PRACY

WYCHOWAWCZEJ

SPOSÓB REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

TERMIN WYKONA

NIA

 

Wdrażanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikających  z nowego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy uczniom

 

  1. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych uczniów
  2. Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z :
  • Szczególnych uzdolnień
  • Niepełnosprawności
  • Niedostosowania społecznego
  • Zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • Przewlekłej choroby
  • Specyficznych trudności w uczeniu się
  • Zaburzeń komunikacji językowej
  • Sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
  • Niepowodzeń edukacyjnych
  • Zaniedbań środowiskowych
  • Trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrekcja szkoły

Praca całoroczna

 

Diagnoza zespołów klasowych

  1. Analiza dokumentów uczniowskich,
  2. Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dokumentacja lekarska itd.)
  3. Monitorowanie funkcjonowania zespołów klasowych
  4. Kierowanie uczniów na badania do PPP
  5. Zebrania szkolnych zespołów wychowawczych, rady klasyfikacyjne, rady pedagogiczne, indywidualne kontakty z nauczycielami, praca w  zespołach terapii pedagogicznej

pedagog, psycholog, wychowawcy klas, sekretariat szkoły

Cały rok

Wspieranie rodziców w pracy nad harmonijnym rozwojem uczniów

  1. Zebrania z rodzicami, dni otwarte i kontakty indywidualne
  2. Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców uczniów (ankiety)
  3. Włączanie rodziców w prace na rzecz zespołów klasowych i szkoły.
  4. Praca Rady Rodziców, trójek klasowych.
  5. Udział rodziców w imprezach szkolnych.
  6. Podnoszenie poziomu wiedzy rodziców. Kierowanie do placówek specjalistycznych  na konsultacje oraz wskazywanie fachowej literatury

pedagog, psycholog, wychowawcy klas, nauczyciele

Cały rok

Współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi, kuratorami sądowymi itp.

  1. Kierowanie do placówek i instytucji opiekuńczo- wychowawczych, spotkania z kuratorami, kierowanie spraw do sądów rodzinnych w celu analizy sytuacji wychowawczej w rodzinach.

pedagog

Cały rok

Integracja środowiska szkolnego i klasowego.

  1. Spotkania okolicznościowe klasowe, dyskoteki, bale gimnazjalne, akademie szkolne,
  2. Organizacja imprez i uroczystości szkolnych - wieczór kolęd, walentynki, pierwszy dzień wiosny, dzień sportu
  3. Międzyszkolne  i szkolne zawody i spartakiady
  4. Organizowanie zajęć adaptacyjno -  integracyjnych.
  5. Wycieczki klasowe, tematyczne: koło turystyczne, „ Biała szkoła”
  6. Kawiarenka internetowa,  judo, piłka nożna, zajęcia taneczne, siatkówka, zajęcia plastyczne.
  7. Wybory do samorządów klasowych i szkolnego.
  8. Praca samorządu szkolnego. Wnioskowanie i opiniowanie w spawach szkolnych do Dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Opiniowanie dokumentów szkolnych w zakresie praw i obowiązków uczniów (statut szkoły).
  9. Wybór patrona szkoły
  10. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi

Nauczyciele WF,

pedagog, psycholog, wychowawcy

 

 

 

 

Pedagog, psycholog, wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

 

opiekunowie samorządu i członkowie

 

 

 

nauczyciele,

wychowawcy

 

 

Cały rok

Kształtowanie osobowości wychowanków, rozwijanie zdolności i zainteresowań.

  1. Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Opracowanie programów nauczania przedmiotów stosownie do możliwości ucznia, nauczanie indywidualne.
  2. Opracowanie indywidualnych rozkładów zajęć i realizacja przez nauczycieli.
  3. Organizacja zajęć terapeutycznych w zależności od potrzeb. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne , wyrównawcze, psychoedukacyjne.
  4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i ośrodkami specjalistycznymi.
  5. Edukacja nauczycieli i rodziców. Pogadanki tematyczne
  6. Wykorzystanie nowych technologii i programów komputerowych „Dyslektyk” i inne.
  7. Praca z uczniem zdolnym
  8. Opracowanie wymagań edukacyjnych z przedmiotów na poszczególne oceny.
  9. Stypendia naukowe i sportowe. Nagrody.

10.  Olimpiady, Turnieje przedmiotowe, Konkursy przedmiotowe, Zajęcia sportowe, Koła zainteresowań, Zajęcia organizowane przez czytelnię:

11.  Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów. Egzaminy gimnazjalne, testy kompetencyjne, całoroczne sprawdziany przedmiotowe. Dostarczanie nauczycielom i uczniom wiedzy na temat nowoczesnych technik uczenia i uczenia się poprzez zajęcia na godzinach wychowawczych, spotkania z pedagogiem. Native speakerzy w ramach programu GAP. Lekcje otwarte.

12.  Samodoskonalenie nauczycieli poprzez korzystanie z aktualnej fachowej literatury i prasy.

13.  Studia podyplomowe. Kursy kwalifikacyjne. Uzyskiwanie poszczególnych stopni awansu zawodowego.

14.  Wyposażanie szkoły w nowoczesne rozwiązania techniczne wykorzystywane w procesie dydaktycznym.

 

nauczyciele przedmiotów,

nauczyciel terapeuta, logopeda, pedagog, psycholog,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespoły nauczycieli, terapia pedagogiczna

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie wśród uczniów postaw akceptowanych społecznie, budowanie wrażliwości na drugiego człowieka, uczenie tolerancji i umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej.

  1. Zajęcia integracyjne, Scenariusze godzin wychowawczych, Elementy treningu zastępowania agresji  w pracy z klasami.
  2. Dyskoteki, wigilie klasowe, mikołajki,
  3. Religia i etyka i elementy wiedzy zawarte w innych przedmiotach.
  4. Trening zachowań asertywnych, rozwiązywanie konfliktów.
  5. Dostarczanie wiedzy psychologicznej, psychoedukacja młodzieży
  6. Profilaktyka zdrowego żywienia.
  7. Profilaktyka uzależnień od nikotyny
  8. Program ”Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną”

 

Pedagog, psycholog,

wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni

Cały rok

Kształtowanie u uczniów umiejętności budowania własnego systemu wartości, odpowiedzialności i działania zgodnego z prawem.

Przygotowanie młodzieży do życia w państwie obywatelskim.

  1. Nauczanie kultury słowa.
  2. Zwrócenie uwagi na podnoszenie stopnia kultury osobistej.
  3. Rozwijanie umiejętności korzystania ze znajomości podstawowych norm prawnych, dokumentacji szkolnej, zasad funkcjonowania szkoły:
  • Lekcje religii i etyki, j. polskiego, historii, WOS.
  • Scenariusze godzin wychowawczych.
  • Prelekcje, lekcje WOS
  • Statut szkoły, Regulamin szkoły.
  • Konwencja Praw Dziecka,
  • Ustawa antynikotynowa, Ustawa o przeciwdziałaniu  alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości,  Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich.
  • Odpowiedzialność uczniów i ponoszenie przez uczniów skutków własnych decyzji( odpowiednie uregulowania w statucie szkoły i WSO).
  1. Wybory do samorządów klasowych i szkolnego, praca samorządu, zapisy w statucie ,
  2. Wycieczki do Sejmu i Senatu RP

 

Pedagog, psycholog,

wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni

Cały rok

Przygotowanie młodzieży do życia w nowoczesnym społeczeństwie, do pełnienia określonych ról społecznych i zawodowych, promowanie kreatywności w działaniu

  1. Wiedza o współczesnym rynku pracy i zmianach w nim następujących. Kształtowanie umiejętności znalezienia się na rynku pracy. Współpraca ze szkołami ponadgimnazjalnymi. Poznanie oferty szkół ponadgimnazjalnych. Współpraca z organizacjami służącymi młodym pomocą w odnalezieniu się na rynku pracy.
  2. Zajęcia warsztatowe „Przygotowanie do poznania siebie wyboru szkoły i zawodu”
  • Prezentacje szkół ponad gimnazjalnych na terenie szkoły. Udział w Tragach Edukacyjnych.
  • Przekazywanie informacji o szkołach.
  • Targi szkół
  1. Znajomość i doskonalenie wiedzy o nowych technikach informacyjnych:
  • Kółko informatyczne,
  • Kawiarenka internetowa

 

 

psycholog, pedagog

bibliotekarze szkolni

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Przygotowanie do życia w rodzinie w oparciu o uniwersalne wartości moralne.

  1. Uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych i zwrócenie uwagi na konieczność niesienia pomocy potrzebującym.
  2. Promowanie postaw etycznych.
  3. Rozwijanie umiejętności właściwej oceny, hierarchizacji i selekcji dostępnych informacji.
  4. Kształtowanie umiejętności oceniania i korygowania własnego postępowania.

Zespół nauczycieli uczących

Cały rok

 

Uczenie szacunku dla symboli narodowych oraz poszanowania miejsc o znaczeniu narodowym. Kształtowanie uczuć patriotycznych oraz właściwej postawy wobec społeczności lokalnej.

 

  1. Obchody świąt państwowych i religijnych
  2. Ceremoniał szkolny (śpiewanie hymnu, wywieszanie flagi narodowej).
  3. Akademia z okazji świąt narodowych
  4. Wycieczki do miejsc pamięci.

 

 

Wszyscy pracownicy szkoły

 

Cały rok

Przygotowanie uczniów do czynnego udziału w życiu kulturalnym. Kształtowanie wrażliwości estetycznej

Wyjścia do teatru, kina, na wystawy, itp.

 

Nauczyciele

Cały rok

Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej uczniów.

  1. Rozmowy indywidualne uczniów z pedagogiem, psychologiem.
  2. Indywidualny kontakt ucznia z nauczycielem.

 

Pedagog, psycholog, nauczyciele

Cały rok

Kształtowanie nawyku dbałości o otoczenie i odpowiedzialności  za środowisko naturalne.

1.Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, Raport Ekologiczny

2. Zbiórka baterii i makulatury

Nauczyciele

Cały rok