Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Email Drukuj PDF

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

DLA KLAS EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ IEDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2015/20

Program realizuje założenia nowej podstawy programowej edukacji przedszkolnej i podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej

 

Program Wychowawczy ma na celu przygotowanie uczniów klas 0-3 do następnego etapu edukacyjnego w wymiarze poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym. Celem programu jest poznanie i wspieranie indywidualnych możliwości, uzdolnień i zainteresowań dzieci, co w przyszłości zaowocuje sukcesami w procesie edukacyjnym uczniów.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 Nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami)
  • Ustawa z dn. 11.04.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 Nr80, poz.542)
  • Podstawa programowa edukacji przedszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr4 poz. 17)
  • Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr54 poz. 442)
  • Rozporządzenie. MENiS z dn. 21.05.2007 w sprawie ramowych statutów szkół publicznych (Dz.U. Nr61 z późniejszymi zmianami)
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i innych placówkach
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków organizacji kształcenia dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania i porównania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  • Konwencja o Prawach Dziecka z 1989
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10.12.1948

 

DOBRA ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO I JEGO INTEGRACJA

Cele szczegółowe

Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych

Sposób realizacji

Wykonawcy

Termin wykonania

1.Diagnoza zespołów klasowych oraz diagnoza indywidualna uczniów

Analiza dokumentacji uczniowskiej

Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dokumentacja medyczna itp.). Gromadzenie i aktualizowanie danych o sytuacji rodzinnej i materialnej rodziców (opiekunów)

Sekretariat szkoły; wychowawcy; Zespół Terapii Pedagogicznej (wyznaczona osoba).

Cały rok

Badania ankietowe klas (uczniów), rodziców (opiekunów)

Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych, wykorzystanie gotowych narzędzi.

psycholog, pedagog

W miarę potrzeb

Badania psychologiczno-pedagogiczne. Diagnoza obszarów w których uczniowie wykazują specjalne potrzeby edukacyjne

Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych, stosowanie znormalizowanych narzędzi pedagogicznych i psychologicznych. Obserwacja, wywiad, analiza prac i ocen. Testy osiągnięć szkolnych.

Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Współpraca z rodzicami (opiekunami) uczniów.

Zebrania, dni otwarte, indywidualne rozmowy, wywiady, badania ankietowe.

Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Współpraca z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły

Zebrania: Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, zespołów wychowawczych. Rady klasyfikacyjne, zebrania dotyczące indywidualnych przypadków.

Rada szkoleniowa dotycząca zaburzeń emocjonalnych u dzieci młodszych

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Członkowie Zespołów

 

Członkowie rady pracujący z młodszymi uczniami

Cały rok

 

 

 

 

Pierwszy semestr

Współpraca z placówkami i instytucjami wspierającymi rodzinę i szkołę w funkcji opiekuńczo-wychowawczej

Kierowanie uczniów i opiekunów do placówek i instytucji wychowawczych. Kierowanie wniosków do sądów rodzinnych. Współpraca z kuratorami rodzinnymi, Policją, GOPS, Udział w Zespole interdyscyplinarnym gminy Lesznowola, Udział w kampaniach społecznych organizowanych na terenie gminy i ogólnopolskich, Pomoc rodzicom w  nawiązaniu kontaktu z organizacjami służącymi pomocą dziecku i rodzinie.

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Diagnozowanie sytuacji rodzinno-bytowej uczniów; organizowanie pomocy materialnej.

Udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy materialnej (wyprawka szkolna); dofinansowanie kosztu podręczników i obiadów. Rozpatrywanie podań rodziców, wnioskowanie o udzielenie pomocy, współpraca z GOPS i Urzędem Gminy, fundacjami działającymi na terenie gminy

Szkolna Komisja ds. pomocy materialnej uczniom; Wychowawcy, psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy.

Cały rok

2. Organizacja i integracja zespołów klasowych

Zajęcia warsztatowe sprzyjające poznaniu klasy i jej integracji

Zajęcia adaptacyjno-integracyjne w klasach „0” i „1”; konkurs wiedzy o szkole kl.1; zabawy integracyjne ; zajęcia psychoedukacyjne:

Zajęcia warsztatowe „Ja w oczach innych” w kl. II, III

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Cały rok

Włączanie zespołów klasowych do społeczności szkolnej.

Zajęcia warsztatowe kształtujące umiejętności społeczne i interpersonalne, niezbędne do funkcjonowania w grupie (komunikacja, zaufanie, relacje społeczne, rozumienie emocji). Ślubowanie klas I, Pasowanie na „świetliczaka”, „czytelnika” Imprezy szkolne i klasowe (wigilia, Andrzejki, bal karnawałowy itp.) akademie szkolne.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, nauczyciele biblioteki.

Cały rok

Organizacja funkcjonowania klasy na zajęciach dydaktycznych i w czasie wolnym. Organizacja samorządności uczniowskiej.

Wybory do samorządu klasowego. Przydział funkcji klasowych, sposoby wyznaczania dyżurów, ustalanie obowiązków dyżurnego. Samopomoc koleżeńska, omówienie i prezentacja podręczników na dany rok szkolny, Zgromadzenie przyborów szkolnych, zapoznane się z regulaminem klasowym, Kalendarze zachowania.

wychowawcy klas, nauczyciele

Wrzesień

3. Nauka współżycia, współpracy w grupie i społeczności szkolnej.

Ustalenie kryteriów wyboru uczniów do wyróżnień w klasie i w szkole.

System wyróżnień i nagród funkcjonujący w klasie i szkole

Wychowawcy; nauczyciele

Wrzesień

Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji dla inności i odmienności. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych

 

Rozwijanie umiejętności prospołecznych uczniów

Zajęcia warsztatowe: „Stres w naszej klasie, jak sobie z nim radzić?”; „Metody samoobrony słowami”, zajęcia prezentujące techniki relaksacyjne (ochrona zdrowia psychicznego)  klasy II, III, zajęcia warsztatowe rozwijające zdolność współpracy z innymi kl. II

Zajęcia warsztatowe „Ja i inni” dla klas III

Zajęcia integracyjne w klasach z

elementami psychoedukacji, zajęcia warsztatowe „W świecie wartości” kl. II

Rozwijanie umiejętności budowania grupy.

 

psycholog, pedagog, wychowawcy,

nauczyciele świetlicy szkolnej

 

 

 

 

pedagog i psycholog

Cały rok

 

 

 

 

 

 

W ciągu roku

Rozbudzenie szacunku dla nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dla osób starszych od siebie.

Omawianie przykładów dobrego zachowania na przykładzie tekstów literackich, dramy, bajek terapeutycznych . Analiza konkretnych zaistniałych w klasie sytuacji.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Cały rok

Wdrażanie do poszanowania własności osobistej i społecznej.

Pogadanki i rozmowy na temat poszanowania własności wspólnej i osobistej.

Wychowawcy, wychowawcy świetlicy

Cały rok

Organizowanie pracy grupowej na lekcjach. Uwrażliwianie dzieci na potrzeby i możliwości innych.

Praca w grupach na zajęciach dydaktycznych i warsztatowych. Organizowanie zabaw uczących współpracy w zespole. Rozstrzyganie sporów i konfliktów indywidualnych oraz w grupie. Warsztaty: „Jak radzić sobie z konfliktami”, „Trening inteligencji społecznej” Przybliżenie książki G. Kasdepeke „Savoir-vivre dla dzieci”.

psycholog, pedagog,

wychowawcy,

wychowawcy świetlicy,

 

wychowawcy klas.

Cały rok

4. Prawa i obowiązki ucznia i prawami dziecka

Zapoznanie uczniów i rodziców (opiekunów) z kodeksem klasowym i prawem szkolnym: Statut Szkoły, WSO

 

Pogadanki w klasach dotyczące znajomości praw i obowiązków ucznia. Zapoznanie rodziców (opiekunów) z prawem szkolnym, przy okazji zebrań.

pedagog, wychowawcy klas.

Na początku roku oraz na bieżąco

Zapoznanie uczniów z prawami dziecka (Deklaracja Praw Dziecka), Zapoznanie dzieci z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.

Pogadanki na temat praw dziecka, Rzecznika Praw Dziecka;

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Wrzesień

5. Integracja rodziców i nauczycieli, pedagogizacja rodziców

Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców (opiekunów) uczniów. Włączanie rodziców w prace na rzecz szkoły i zespołów klasowych

Przeprowadzenie badań ankietowych dotyczących oczekiwań i potrzeb rodziców związanych z funkcjonowaniem szkoły, programem wychowawczym, programem profilaktyki, zajęciami dodatkowymi. Praca trójek klasowych. Praca Rady Rodziców. Spotkania z rodzicami, indywidualne oraz grupowe. Udział rodziców imprezach szkolnych i pomoc w ich organizacji. Prace rodziców na rzecz szkoły.

Pedagogizacja rodziców przy okazji spotkań indywidualnych i klasowych.

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący,

W miarę potrzeb

 

 

 

 

Cały rok

 

 

Grudzień

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI UCZNIA – ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ. PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.

Cele szczegółowe

Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych

Sposób realizacji

Wykonawcy

Termin wykonania

1.Wspieranie indywidualnej drogi rozwojowej uczniów, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na pierwszym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego

Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych. Praca z dziećmi z ukrytymi dysfunkcjami.”

Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów dla specjalnych potrzebach edukacyjnych i z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja, indywidualnych programów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Rozmowy, zajęcia warsztatowe, zabawy, gry edukacyjne.

Praca indywidualna z dziećmi wymagającymi dłuższego czasu aklimatyzacji do warunków szkolnych.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci, nauczyciele wspomagający.

 

 

 

Wychowawcy, pedagodzy, psychologowie, wychowawcy świetlicy

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Wrzesień,

październik

 

Współpraca Zespołu Terapii Pedagogicznej z wychowawcami i nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów pracy z dziećmi.  Indywidualne  zajęcia z uczniami: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, wyrównawcze, psychoedukacyjne, Indywidualizacja pracy z dziećmi. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów. Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych. Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Zwalnianie uczniów z zajęć wychowania fizycznego na podstawie zwolnień lekarskich. Badanie gotowości szkolnej uczniów edukacji przedszkolnej. Wnioskowanie o odroczenie obowiązku szkolnego. Wnioskowanie o powtarzanie klasy przez ucznia.

Zajęcia warsztatowe „Poznawanie zmysłów poprzez zabawę” kl. 1

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci.

Cały rok

Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych.

Szereg zajęć przedmiotowych pozalekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji dyrektora (ortograficzne, matematyczne itp.) Konkursy kuratoryjne i inne (Kangur, Mistrz rachunków,  Mistrz ortografii itp.). Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne. Szczegółowa informacja na temat zajęć dostępna u wychowawców klas.

Wychowawcy; nauczyciele, psycholog, pedagog

Cały rok

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów

Zajęcia twórcze i artystyczne: Koło Plastyczne (I-III); Plener Malarski; cykliczne zajęcia plastyczne ((związane interesującymi tematami) Lekcje muzealne; Zajęcia muzyczne;  Wyjazdy do filharmonii (Spotkania z Ciocią Jadzią). Wycieczki: ( np. Zamek Królewski; Muzeum powstania Warszawskiego). Wyjścia do teatru. Zapoznawanie w ramach świetlicy z różnymi zawodami; Konkursy: recytatorski; literacki („Piszę i wydaję własną książkę”); Plastyczny o tematyce religijnej; zajęcia warsztatowe, zajęcia teatralne.

wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas,

nauczyciele przedmiotów

Cały rok

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy z uczniem.

Zlecanie wyszukiwania i analizy informacji, zaczerpniętych z Internetu, do potrzeb dydaktycznych.

Wychowawcy; nauczyciele,

Cały rok

Program wychowawczy będzie monitorowany pod kątem jego skuteczności i zgodności z potrzebami środowiska szkolnego. Program będzie podlegał również ewaluacji. Na początku roku szkolnego i po pierwszym semestrze będą analizowane wnioski z zebrań, Rad Pedagogicznych, Spotkań Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu Nauczania Przedszkolnego i Wczesnoszkolnego. Przeanalizowane i ewaluowane będą również wyniki badań kwestionariuszowych uczniów i rodziców co da możliwość modyfikacji w/w programu.