Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Email Drukuj PDF
Spis treści
PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Strona 2
Wszystkie strony

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

DLA KLAS IV – VI  SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM ZSP

W NOWEJ IWICZNEJ NA ROK SZKOLNY 2015/16

Misja szkoły

Misją szkoły jest towarzyszenie uczniom w poznawaniu świata, tworzenie środowiska wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego. Wspieramy młodych ludzi w budowaniu własnego sytemu wartości. Kształtujemy wrażliwość na drugiego człowieka, tolerancję i poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, wychowujemy młodzież do twórczego działania, w samodzielnym życiu i  nowoczesnym społeczeństwie. Przygotowujemy do aktywnego uczestnictwa w kulturze i czynnego udziału w życiu społecznym, w duchu tolerancji, w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości i wolności. Pielęgnujemy postawy patriotyczne i więzi ze społecznością lokalną, promując dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu, aktywnie uczestnicząc w życiu środowiska społecznego. Wspieramy rodziców w ich wysiłkach wychowawczych. Naszą współpracę chcemy opierać na życzliwości i wzajemnym zaufaniu.

 


 

Cele i zadania wychowawcze szkoły

CEL PRACY

WYCHOWAWCZEJ

SPOSÓB REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

TERMIN WYKONA

NIA

Wdrażanie form pomocy psychologiczno pedagogicznej wynikających  z nowego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy uczniom

  1. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych uczniów
  2. Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z :
  • Szczególnych uzdolnień
  • Niepełnosprawności
  • Niedostosowania społecznego
  • Zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • Przewlekłej choroby
  • Specyficznych trudności w uczeniu się
  • Zaburzeń komunikacji językowej
  • Sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
  • Niepowodzeń edukacyjnych
  • Zaniedbań środowiskowych
  • Trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego

 

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrekcja szkoły

Praca całoroczna

 

Diagnoza zespołów klasowych

 

  1. Analiza dokumentów uczniowskich,
  2. Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dok. lekarska itd.)
  3. Monitorowanie funkcjonowania zespołów klasowych
  4. Kierowanie uczniów na badania do PPP
  5. Zebrania szkolnych zespołów wychowawczych, rady klasyfikacyjne, rady pedagogiczne, indywidualne kontakty z nauczycielami, praca w  zespołach terapii pedagogicznej

pedagog, psycholog, wychowawcy klas, sekretariat szkoły

Cały rok

 

Wspieranie rodziców w pracy nad harmonijnym rozwojem uczniów

 

  1. Zebrania z rodzicami, dni otwarte i kontakty indywidualne
  2. Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców uczniów( ankiety )
  3. Włączanie rodziców w prace na rzecz zespołów klasowych i szkoły.
  4. Praca Rady Rodziców, trójek klasowych.
  5. Udział rodziców w imprezach szkolnych.
  6. Podnoszenie poziomu wiedzy rodziców. Kierowanie do placówek specjalistycznych  na konsultacje oraz wskazywanie fachowej literatury
  7. Spotkanie z lekarzem psychiatrą na temat „ Problemy psychiczne i emocjonalne młodzieży w okresie adolescencji”
  8. Spotkanie dla rodziców ze specjalistką w dziedzinie przeciwdziałania  cyberprzemocy dr Anną Andrzejewską

 

 

pedagog, psycholog, wychowawcy klas, nauczyciele

Cały rok

 

Współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi, kuratorami sądowymi itp

 

  1. Kierowanie do placówek i instytucji opiekuńczo- wychowawczych, spotkania z kuratorami, kierowanie spraw do sądów rodzinnych w celu analizy sytuacji wychowawczej w rodzinach.

 

pedagog

 

Cały rok

 

Integracja środowiska szkolnego i klasowego.

 

1. Spotkania okolicznościowe klasowe, dyskoteki, bale gimnazjalne, akademie szkolne,

  1. Organizacja imprez i uroczystości szkolnych.
  2. Otrzęsiny klas I gimnazjum
  3. Wieczór kolęd
  4. Walentynki
  5. Pierwszy dzień wiosny
  6. Dzień sportu
  7. Międzyszkolne  i szkolne zawody i spartakiady
  8. Organizowanie zajęć adaptacyjno -  integracyjnych.
  9. Wycieczki klasowe, tematyczne :  koło turystyczne, „ Biała szkoła”

10.  Kawiarenka internetowa,  judo, piłka nożna, zajęcia taneczne, siatkówka, zajęcia plastyczne.

11.  Wybory do samorządów klasowych i szkolnego.

12.  Praca samorządu szkolnego. Wnioskowanie i opiniowanie w spawach szkolnych do Dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Opiniowanie dokumentów szkolnych w zakresie praw i obowiązków uczniów (statut szkoły).

13.  Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi

Nauczyciele WF,

pedagog, psycholog, wychowawcy

Pedagog, psycholog, wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

 

opiekunowie samorządu i członkowie

nauczyciele,

wychowawcy

 

 

Cały rok

 

Kształtowanie osobowości wychowanków, rozwijanie zdolności i zainteresowań.

 

  1. Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Opracowanie programów nauczania przedmiotów stosownie do możliwości ucznia, nauczanie indywidualne.
  2. Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenia i realizacja ich przez nauczycieli.
  3. Organizacja zajęć terapeutycznych w zależności od potrzeb. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne , wyrównawcze, psychoedukacyjne.
  4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i ośrodkami specjalistycznymi.
  5. Edukacja nauczycieli i rodziców. Pogadanki tematyczne
  6. Wykorzystanie nowych technologii i programów komputerowych „Dyslektyk” i inne.
  7. Praca z uczniem zdolnym
  8. Opracowanie wymagań edukacyjnych z przedmiotów na poszczególne oceny.
  9. Stypendia naukowe i sportowe. Nagrody.

10.  Stypendium  Fundacji Pomóż dorosnąć

11.  Olimpiady, Turnieje przedmiotowe, Konkursy przedmiotowe, Zajęcia sportowe, Koła zainteresowań, Zajęcia organizowane przez czytelnię:

12.  Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów . Egzaminy gimnazjalne, testy kompetencyjne, całoroczne sprawdziany przedmiotowe.

13.  Dostarczanie nauczycielom i uczniom wiedzy na temat nowoczesnych technik uczenia i uczenia się poprzez zajęcia na godzinach wychowawczych, spotkania z pedagogiem.

14.   Native speakerzy w ramach programu GAP.

15.  Lekcje otwarte.

16.  Samodoskonalenie nauczycieli poprzez korzystanie z aktualnej fachowej literatury i prasy, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne.

17.  Wyposażanie szkoły w nowoczesne rozwiązania techniczne wykorzystywane w procesie dydaktycznym.

nauczyciele przedmiotów,

reedukator, logopeda, pedagog, psycholog,

Zespoły nauczycieli, terapia pedagogiczna

Cały rok

 

Kształtowanie wśród uczniów postaw akceptowanych społecznie, budowanie wrażliwości na drugiego człowieka, uczenie tolerancji i umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej.

 

  1. Zajęcia integracyjne, Scenariusze godzin wychowawczych, Elementy treningu zastępowania agresji  w pracy z klasami.
  2. Dyskoteki, wigilie klasowe, Mikołajki,
  3. Religia i etyka i elementy wiedzy zawarte w innych przedmiotach.
  4. Trening zachowań asertywnych, rozwiązywanie konfliktów.
  5. Dostarczanie wiedzy psychologicznej, psychoedukacja młodzieży
  6. Profilaktyka zdrowego żywienia.  :  Zdrowe żywienie zawsze w cenie , Energia w puszce
  7. Zajęcia  motywujące do nauki dla klas VI SP i gimnazjum „ Żeby mi się chciało, jak mi się nie chce”
  8. Zajęcia z psychologiem i pedagogiem na temat skutecznej komunikacji „ Komunikacja bez przemocy”
  9. Zajęcia z psychologiem i pedagogiem „ Przyjaciel na kliknięcie” dla klas gimnazjum

 

Pedagog, psycholog,

wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni

Zaproszona specjalistka

 

Psycholog , pedagog

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień/październik

 

Kształtowanie u uczniów umiejętności budowania własnego systemu wartości, odpowiedzialności i działania zgodnego z prawem.

Przygotowanie młodzieży do życia w państwie obywatelskim.

 

  1. Diagnoza bezpieczeństwa w szkole, anonimowa ankieta dla uczniów
  2. Realizacja programu : Cyfrowe kompetencje społeczne – bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni ( kodeks korzystania z cyberprzestrzeni )
  3. Upowszechnianie wiedzy o zasadach postępowania w sytuacjach kryzysowych ( znalezienie przedmiotu niewiadomego  pochodzenia na terenie szkoły, pojawienie się osoby pod wpływem alkoholu, środków odurzających, zdarzenia losowe ), wdrożenie procedur postępowania uczniów w określonych sytuacjach
  4. Monitorowanie frekwencji uczniów
  5. Zwrócenie uwagi na podnoszenie stopnia kultury osobistej.

Rozwijanie umiejętności korzystania ze znajomości podstawowych norm prawnych, dokumentacji szkolnej, zasad funkcjonowania szkoły:

  • Lekcje religii i etyki, j. polskiego, historii, WOS.
  • Scenariusze godzin wychowawczych.
  • Prelekcje, lekcje WOS
  • Statut szkoły, Regulamin szkoły.
  • Konwencja Praw Dziecka,
  • Ustawa antynikotynowa, Ustawa o przeciwdziałaniu  alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości,  Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich.
  • Odpowiedzialność uczniów i ponoszenie przez uczniów skutków własnych decyzji( odpowiednie uregulowania w statucie szkoły i WSO).
  1. Wybory do samorządów klasowych i szkolnego, praca samorządu, zapisy w statucie
  • Zajęcia z psychologiem i pedagogiem „ Moje wartości”

 

Pedagog, psycholog,

wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni

Cały rok

 

Przygotowanie młodzieży do życia w nowoczesnym społeczeństwie, do pełnienia określonych ról społecznych i zawodowych, promowanie kreatywności w działaniu

 

  1. Wiedza o współczesnym rynku pracy i zmianach w nim następujących. Kształtowanie umiejętności znalezienia się na rynku pracy. Współpraca ze szkołami ponadgimnazjalnymi. Poznanie oferty szkół ponadgimnazjalnych. Współpraca z organizacjami służącymi młodym pomocą w odnalezieniu się na rynku pracy:
  2. Zajęcia,, Poznajemy samych siebie - przygotowanie do wyboru szkoły i przyszłego zawodu”
  3. Prezentacje szkół ponad gimnazjalnych na terenie szkoły. Przekazywanie informacji o szkołach.
  4. Znajomość i doskonalenie wiedzy o nowych technikach informacyjnych:
  • Kółko informatyczne
  • Kawiarenka internetowa
  1. Zajęcia z klasami III gim.  „ Jak radzić sobie ze stresem”

psycholog, pedagog, reprezentanci szkół ponadgimnazjalnych

 

Cały rok

 

Przygotowanie do życia w rodzinie w oparciu o uniwersalne wartości moralne.

 

  1. Uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych i zwrócenie uwagi na konieczność niesienia pomocy potrzebującym.
  2. Promowanie postaw etycznych.
  3. Rozwijanie umiejętności właściwej oceny, hierarchizacji i selekcji dostępnych informacji.
  4. Kształtowanie umiejętności oceniania i korygowania własnego postępowania

Zespół nauczycieli uczących

Cały rok

 

Uczenie szacunku dla symboli narodowych oraz poszanowania miejsc o znaczeniu narodowym. Kształtowanie uczuć patriotycznych oraz właściwej postawy wobec społeczności lokalnej.

 

  1. Obchody świąt państwowych i religijnych
  2. Ceremoniał szkolny (śpiewanie hymnu, wywieszanie flagi narodowej).
  3. Akademia z okazji świąt narodowych
  4. Wycieczki do miejsc pamięci.

 

Wszyscy pracownicy szkoły

Cały rok

 

Przygotowanie uczniów do czynnego udziału w życiu kulturalnym. Kształtowanie wrażliwości estetycznej

 

  1. Wyjścia do teatru, kina, na wystawy, itp.

 

Nauczyciele, wychowawcy

Cały rok

 

Rozwijanie dojrzałości emocjonalnej uczniów.

 

1. Rozmowy indywidualne uczniów z pedagogiem, psychologiem.

  1. Indywidualny kontakt ucznia z nauczycielem.

Pedagog, psycholog, nauczyciele

Cały rok

 

Kształtowanie nawyku dbałości o otoczenie i odpowiedzialności  za środowisko naturalne.

 

1.Sprzątanie Świata , Dzień Ziemi , Raport Ekologiczny

2. Zbiórka baterii i makulatury

 

 

Nauczyciele

Cały rok