Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Program wychowawczy SP klasy 4 - 6

Email Drukuj PDF

PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLAS 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013

Misją szkoły jest towarzyszenie uczniom w poznawaniu świata, tworzenie środowiska wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego. Naszym celem jest rozwijanie dociekliwości poznawczej w poszukiwaniu piękna, dobra, prawdy i wspieranie młodych ludzi w budowaniu własnego systemu wartości. Kształtujemy wrażliwość na drugiego człowieka, tolerancję i poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, wychowujemy młodzież do twórczego działania w samodzielnym życiu w nowoczesnym społeczeństwie. Przygotowujemy do aktywnego uczestnictwa w kulturze i czynnego udziału w życiu społecznym w duchu tolerancji w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości i wolności. Pielęgnujemy postawy patriotyczne i więzi ze społecznością lokalną, promując dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu i aktywnie uczestnicząc w życiu środowiska społecznego. Wspieramy rodziców w ich wysiłkach wychowawczych, naszą współpracę chcemy opierać na życzliwości i wzajemnym zaufaniu.


DOBRA ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO I JEGO INTEGRACJA

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

ZADANIA PROWADZACE DO REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH

SPOSÓB REALIZACJI

POZIOM ORGANIZACYJNY

SZKOŁY, KLASY

WYKONAWCY

TERMIN WYKONANIA

Diagnoza zespołów klasowych

Analiza dokumentów uczniowskich

 

Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dok. lekarska itd.). Gromadzenie i aktualizacja informacji dot. danych o sytuacji rodzinnej i materialnej rodziców oraz opiekunów prawnych

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

 

 

Pedagog, psycholog, wychowawcy klas, sekretariat szkoły

Cały rok

 

Badania socjometryczne-ankietowe uczniów, klas

 

Przeprowadzanie i opracowanie badań ankietowych, socjometrycznych –wykorzystanie gotowych narzędzi

Szkoła Podstawowa
klasy IV-VI

 

 

Psycholog, pedagog, nauczyciele

 

W miarę potrzeb

 

 

Badania psychologiczno-pedagogiczne.

Diagnoza obszarów w których uczniowie wykazują specjalne potrzeby edukacyjne

Diagnozowanie potrzeb uczniów z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej

Kierowanie  do PPP i Poradni specjalistycznych. Stosowanie znormalizowanych narzędzi pedagogicznych i psychologicznych. Obserwacja, wywiad, analiza prac i ocen

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

Psycholog, pedagog

Cały rok

 

Współpraca z rodzicami, opiekunami prawnymi  uczniów

 

 

Zebrania z rodzicami, dni otwarte, indywidualne kontakty-rozmowy, wywiady

 

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, Dyrekcja szkoły

 

 

Cały rok

 

 

Współpraca   nauczycieli i innych pracowników szkoły

Zebrania Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu ds. uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, Rady pedagogicznej

 

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów oraz świetlicy, psycholog, pedagog, Dyrekcja szkoły

 

 

 

Cały rok

 

 

Współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi, kuratorami sądowymi, policją, strażą miejską, ośrodkiem pomocy społeczne

 

Kierowanie do placówek i instytucji opiekuńczo- wychowawczych, współpraca z kuratorami rodzinnymi, kierowanie spraw-wniosków do sądów rodzinnych. Współpraca z policją, GOPS, Udział w Zespołach Interdyscyplinarnyh gminy Lesznowola

Opracowanie listy instytucji wspierających uczniów . Udział w kampaniach społecznych organizowanych na terenie gminy. Pomoc rodzicom w skontaktowaniu się z organizacjami pomocowym.

 

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

Dyrekcja szkoły psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele uczący

 

Cały rok

 

 

Diagnozowanie sytuacji rodzinno- bytowej uczniów i organizacja pomocy materialnej

 

 

 

Udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy materialnej, dofinansowanie obiadów. Wywiady środowiskowe. Współpraca z GOPS i Urzędem Gminy

Szkoła Podstawowa
kl. IV-VI

 

Szkolna Komisja ds. pomocy materialnej uczniom. Wychowawcy, nauczyciele,

psycholog, pedagog

Cały rok

Rozwijanie i wspieranie samorządności uczniów

 

Wybory samorządów klasowych i szkolnego.

Udział samorządu uczniowskiego w życiu szkoły

Wnioskowanie i opiniowanie w spawach szkolnych do Dyrekcji szkoły, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

Opiniowanie dokumentów szkolnych w zakresie praw i obowiązków uczniów (statut szkoły) Organizacja imprez i uroczystości szkolnych. Prezentowanie własnych pomysłów i inicjatyw przez uczniów.

Członkowie samorządów: klasowych i szkolnego.

Uczniowie klas.

Opiekunowie samorządu

Cały rok

Integracja rodziców i nauczycieli

Poznanie wzajemnych oczekiwań i potrzeb rodziców, opiekunów uczniów. Włączenie  rodziców w prace na rzecz szkoły i zespołów klasowych.

Przeprowadzenie ankiet badających oczekiwania i potrzeby rodziców, opiekunów, dotyczące procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły ( program wychowawczy, program profilaktyki, zajęcia dodatkowe, prace trójek klasowych, prace Rady Rodziców).

Zapoznanie rodziców z WSO i wymaganiami edukacyjnymi. Spotkania z rodzicami indywidualne oraz grupowe

Szkoła Podstawowa
Kl. IV- IV

 

Dyrekcja szkoły, psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele

 

W miarę potrzeb

 

Włączanie rodziców w prace na rzecz zespołów klasowych i szkoły

Spotkania z rodzicami przy okazji dni otwartych  i zebrań. Indywidualne spotkania z rodzicami. Praca Rady Rodziców, Trójek Klasowych. Udział rodziców w imprezach szkolnych

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog.

Dyrekcja szkoły

Cały rok

Nauka współżycia i współpracy w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej

Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych

Zajęcia warsztatowe w klasach. Pogadanki i rozmowy dot. bieżących problemów. Praca w grupach. Konkursy, akcje społeczne

 

 

Szkoła Podstawowa

Kl. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog

Cały rok

W miarę potrzeb

Integracja środowiska klasowego i szkolnego

Imprezy klasowe i szkolne

 

Spotkania okolicznościowe (andrzejki, mikołajki, wigilia, jasełka), ślubowanie klas pierwszych, dyskoteki, bale,  akademie szkolne,  turnieje sportowe

 

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Wychowawcy,

nauczyciele, Dyrekcja szkoły

Cały rok

 

Wycieczki klasowe i szkolne

 

Wycieczki klasowe, tematyczne, krajoznawczo-turystyczne

Szkoła Podstawowa
KL. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

 

Cały rok

 

Zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań

 

Kółka przedmiotowe, szachy, judo, piłka nożna, zajęcia taneczne, zajęcia plastyczne. Teatralne, kółko fotograficzne

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

osoby prowadzące

 

Cały rok

 

Rozwijanie samorządności uczniowskiej

 

Wybory do samorządów klasowych i szkolnego.

Praca samorządu szkolnego.

 

Szkoła Podstawowa, klasy IV-VI

 

Opiekunowie samorządu, wychowawcy

 

Cały rok

 

 

Organizacje działające na terenie szkoły

 

SKO, PCK

 

Szkoła Podstawowa, klasy IV-VI

 

Opiekunowie organizacji

 

Cały rok

 

 

Organizacja i udział w akcjach na rzecz szkoły,  środowiska lokalnego oraz imprezach ogólnokrajowych

 

„Góra grosza”, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, Imprezy gminne.

 

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog, psycholog

Cały rok

 

 

 

 

 

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI UCZNIA – ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ.

PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.

PODNOSZENIE POZIOMU DYDAKTYCZNEGO SZKOŁY

 

 

Organizacja zajęć o charakterze terapeutycznym

 

Współpraca Zespołu Terapii Pedagogicznej z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami oraz specjalistami z poza szkoły w opracowaniu indywidualnych programów pracy z uczniem. Indywidualne oraz grupowe zajęcia z uczniami: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, wyrównawcze, dydaktyczno -wychowawcze,  psychoedukacyjne, socjoterapeutyczne

 

Szkoła Podstawowa
KL. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

Terapeuci, logopeda, pedagog, psycholog

 

Cały rok

 

 

Indywidualny tok nauczania.

Opracowanie indywidualnych planów zajęć oraz ich realizacja przez nauczycieli.

 

Szkoła Podstawowa
klasy IV-VI

 

Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów

Cały rok

 

 

Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i Ośrodkami specjalistycznymi.

Kierowanie uczniów na badanie i realizacja zaleceń PPP i poradni specjalistycznych. Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach, dostosowanie wymagań na sprawdzian po  klasie VI

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, terapeuci,

psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego programu doskonalenia.

 

 

Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli

Wychowawcy klas i zainteresowani nauczyciele.

 

Psycholog, prelegenci zewnętrzni

 

Cały rok

 

 

Podnoszenie wiedzy rodziców w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych

Kierowanie do placówek specjalistycznych na konsultacje, wskazywanie fachowej literatury, poradnictwo.

Szkoła Podstawowa
KL. IV-VI

psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

 

Pedagogizacja rodziców i opiekunów uczniów

Rozmowy indywidualne, pogadanki, wskazanie literatury fachowej, organizacja spotkań ze specjalistami

Rodzice i opiekunowie uczniów

Wychowawcy,

psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

Praca z uczniem zdolnym

o szczególnych możliwościach rozwojowych.

 

Indywidualizacja wymagań edukacyjnych.

Zajęcia pozalekcyjne.

Opracowanie wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów na ocenę celującą.

Przygotowanie do olimpiad, konkursów przedmiotowych np. Kangur. Praca metodą projektu, zadania dodatkowe.

Stypendia naukowe i sportowe. Laury dla najlepszych uczniów.

Nagrody dla najwybitniejszych

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, Dyrekcja szkoły

 

Cały rok

 

Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów.

 

Koła zainteresowań, zajęcia organizowane przez świetlicę i czytelnię,  Zajęcia sportowe, turnieje przedmiotowe,

konkursy przedmiotowe,

olimpiady, stworzenie warunków sprzyjających aktywności uczniów

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, nauczyciele świetlicy, biblioteki, instruktorzy zajęć pozalekcyjnych

 

Cały rok

 

 

Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów

 

Sprawdziany dla kl. VI,

testy kompetencyjne, całoroczne sprawdziany przedmiotowe

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

 

Wychowawcy, wyznaczeni nauczyciele i nauczyciele przedmiotów

 

2 semestr

 

 

Podnoszenie poziomu dydaktycznego nauczycieli oraz uczniów

 

Dostarczanie nauczycielom i uczniom wiedzy na temat nowoczesnych technik nauczania i uczenia

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Pedagog, psycholog

Wychowawcy, prelegenci z zewnątrz

 

Cały rok

 

 

 

Native speakerzy w ramach programu GAP

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Nauczyciele jęz. angielskiego

Cały rok

 

 

 

Lekcje otwarte dla nauczycieli

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Nauczyciele przedmiotów

 

W miarę potrzeb

 

 

 

Samodoskonalenie nauczycieli poprzez korzystanie z aktualnej fachowej literatury, prasy i Internetu

Wszyscy nauczyciele

 

Wszyscy nauczyciele przedmiotów, biblioteka szkolna , nauczyciele informatyki, psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

 

 

Wykorzystywanie technologii komputerowej do pracy z uczniem

Szkoła Podstawowa
Kl. IV- VI

 

Nauczyciele przedmiotów

 

Cały rok

 

 

 

Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne

Nauczyciele zainteresowani

Inne placówki

Cały rok

 

 

 

Uzyskanie poszczególnych stopni awansu zawodowego

Nauczyciele uprawnieni

Opiekunowie stażu,

Dyrekcja szkoły

W miarę potrzeb

 

 

 

Wyposażenie szkoły w nowoczesne rozwiązania techniczne wykorzystywane w procesie dydaktycznym

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Dyrekcja szkoły, administracja

Cały rok

 

KSZATAŁTOWANIE WŚRÓD UCZNIÓW POSTAW AKCEPTOWANYCH SPOŁECZNIE, BUDOWANIE WRAŻLIWOŚCI NA

DRUGIEGIO CZŁOWIEKA, UCZENIE TOLERANCJI I UMIEJĘTNOŚCI SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ

 

Kształtowanie umiejętności skutecznego nawiązywania i podtrzymywania kontaktów

Zajęcia warsztatowe, pogadanki,

Zajęcia integracyjne ( gry i zabawy)

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Pedagog, psycholog, wychowawca

 

Cały rok

 

Tematyka godzin wychowawczych

 

 

Scenariusze godzin wychowawczych

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Pedagog psycholog, wychowawcy

 

Cały rok

 

 

Wycieczki klasowe

 

Wyjazdy krajoznawczo-turystyczne, tematyczne, integracyjne

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele

 

Cały rok

 

 

Akcje charytatywne

„Góra grosza”,

WOŚP

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Wyznaczeni nauczyciele

Cały rok

 

 

Imprezy szkolne

 

Dyskoteki oraz imprezy okolicznościowe

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni

 

Cały rok

 

 

Rozwiązywanie konfliktów w zespołach klasowych

 

Nauka zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów. Wprowadzanie kontraktów, zajęcia psychoedukacyjne

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni,

nauczyciele przedmiotów

psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

Kształtowanie umiejętności budowania samoświadomości obrazu samego siebie oraz własnego systemu wartości

Dostarczanie potrzebnej wiedzy psychologicznej,

Kształtowanie określonych umiejętności interpersonalnych i społecznych

Zajęcia  warsztatowe z  komunikowania się, asertywności, poznania siebie oraz innych

Zajęcia religii i etyki.

Lekcje wychowawcze

 

Realizacja programu

„ Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną”

 

Program przeciwdziałania uzależnieniom od nikotyny

 

Zajęcia warsztatowe na temat zdrowego żywienia, propagowanie zdrowego stylu życia

Szkoła Podstawowa

Kl. IV-VI

 

Psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele

 

 

 

 

Prelegent z zewnątrz pedagog

 

 

 

Pedagog, psycholog

Cały rok

 

Kształtowanie u uczniów odpowiedzialności oraz postaw zgodnych z prawem

Treści programowe różnych przedmiotów

 

Godz. Wychowawcze, lekcje religii i etyki,

j. polskiego, historii, WOS.

 

Szkoła Podstawowa

Kl.. IV-VI

 

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagog, psycholog

 

Cały rok

 

 

Godziny wychowawcze

Scenariusze godzin wychowawczych

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

 

Wychowawcy, psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Dostarczanie  wiedzy prawnej

Pogadanki z policjantem

Szkoła Podstawowa
Kl..IV-VI

Wychowawcy, psycholog, pedagog, prelegenci z zewnątrz

 

Cały rok

 

 

Dokumenty szkolne

 

Statut szkoły, Regulamin szkoły. WSO

 

 

Szkoła Podstawowa

Kl. IV-VI

Nauczyciele

Dyrekcja!

Cały rok

 

 

Akty prawne związane z prawami człowieka i dziecka.

 

Konwencja Praw Dziecka,

Ustawa antynikotynowa, Ustawa o przeciwdziałaniu  alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości,  Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Odpowiedzialność uczniów i ponoszenie przez uczniów skutków własnych decyzji( odpowiednie uregulowania w statucie szkoły i WSO)

 

 

 

Szkoła Podstawowa

Kl.  IV-VI

 

Wychowawcy, świetlica szkolna, zewnętrzni prelegenci

 

Cały rok

PRZYGOTOWANIE MŁODZIEZY DO ZYCIA W PAŃSTWIE OBYWATELSKIM , WYCHOWANIE  PARIOTYCZNE

 

Udział młodzieży w podejmowaniu decyzji na poziomie klasy i szkoły

Rozwijanie samorządności uczniów.

Wybory do samorządów klasowych i szkolnego,

praca samorządu,

 

Szkoła Podstawowa

Kl. IV-VI

 

Opiekun samorządu, wychowawcy, nauczyciele

Cały rok

Przygotowanie młodzieży do bycia obywatelem- wychowanie patriotyczne. Szerzenie wiedzy na temat Polski i UE

Wiedza dotycząca funkcjonowania państwa i jego organów.

 

Lekcje historii, Lekcje Wychowawcze

Wycieczki do Sejmu i Senatu RP

 

Szkoła Podstawowa

Kl. IV-VI

 

Wychowawcy klas, nauczyciele

 

 

 

Kształtowanie świadomości narodowej. Wpajanie szacunku do symboli narodowych i religijnych.

 

Obchody świąt państwowych i religijnych,

Ceremoniał szkolny (śpiewanie hymnu, wywieszanie flagi narodowej).

Akademie z okazji Święta Niepodległości, Konstytucji 3-go Maja

Wycieczki do miejsc pamięci.

Muzeum Powstania Warszawskiego, Wycieczka na Powązki z przewodnikiem, Lekcje muzealne

 

 

Szkoła Podstawowa
Kl. IV-VI

Wychowawcy klas, nauczyciele, nauczyciele świetlicy szkolnej

 

Cały rok

 

 

Program wychowawczy będzie ulegał modyfikacji w zależności od aktualnych potrzeb.