PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLAS 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013
Misją szkoły jest towarzyszenie uczniom w poznawaniu świata, tworzenie środowiska wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego. Naszym celem jest rozwijanie dociekliwości poznawczej w poszukiwaniu piękna, dobra, prawdy i wspieranie młodych ludzi w budowaniu własnego systemu wartości. Kształtujemy wrażliwość na drugiego człowieka, tolerancję i poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, wychowujemy młodzież do twórczego działania w samodzielnym życiu w nowoczesnym społeczeństwie. Przygotowujemy do aktywnego uczestnictwa w kulturze i czynnego udziału w życiu społecznym w duchu tolerancji w oparciu o zasady demokracji, sprawiedliwości i wolności. Pielęgnujemy postawy patriotyczne i więzi ze społecznością lokalną, promując dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu i aktywnie uczestnicząc w życiu środowiska społecznego. Wspieramy rodziców w ich wysiłkach wychowawczych, naszą współpracę chcemy opierać na życzliwości i wzajemnym zaufaniu.
|
|||||
DOBRA ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO I JEGO INTEGRACJA
|
|||||
CELE SZCZEGÓŁOWE |
ZADANIA PROWADZACE DO REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH |
SPOSÓB REALIZACJI |
POZIOM ORGANIZACYJNY SZKOŁY, KLASY |
WYKONAWCY |
TERMIN WYKONANIA |
Diagnoza zespołów klasowych |
Analiza dokumentów uczniowskich
|
Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dok. lekarska itd.). Gromadzenie i aktualizacja informacji dot. danych o sytuacji rodzinnej i materialnej rodziców oraz opiekunów prawnych |
Szkoła Podstawowa
|
Pedagog, psycholog, wychowawcy klas, sekretariat szkoły |
Cały rok |
|
Badania socjometryczne-ankietowe uczniów, klas
|
Przeprowadzanie i opracowanie badań ankietowych, socjometrycznych –wykorzystanie gotowych narzędzi |
Szkoła Podstawowa
|
Psycholog, pedagog, nauczyciele
|
W miarę potrzeb
|
|
Badania psychologiczno-pedagogiczne. Diagnoza obszarów w których uczniowie wykazują specjalne potrzeby edukacyjne |
Diagnozowanie potrzeb uczniów z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej Kierowanie do PPP i Poradni specjalistycznych. Stosowanie znormalizowanych narzędzi pedagogicznych i psychologicznych. Obserwacja, wywiad, analiza prac i ocen |
Szkoła Podstawowa |
Psycholog, pedagog |
Cały rok |
|
Współpraca z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów
|
Zebrania z rodzicami, dni otwarte, indywidualne kontakty-rozmowy, wywiady
|
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, Dyrekcja szkoły
|
Cały rok
|
|
Współpraca nauczycieli i innych pracowników szkoły |
Zebrania Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu ds. uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, Rady pedagogicznej
|
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów oraz świetlicy, psycholog, pedagog, Dyrekcja szkoły
|
Cały rok
|
|
Współpraca z placówkami i instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi, kuratorami sądowymi, policją, strażą miejską, ośrodkiem pomocy społeczne
|
Kierowanie do placówek i instytucji opiekuńczo- wychowawczych, współpraca z kuratorami rodzinnymi, kierowanie spraw-wniosków do sądów rodzinnych. Współpraca z policją, GOPS, Udział w Zespołach Interdyscyplinarnyh gminy Lesznowola Opracowanie listy instytucji wspierających uczniów . Udział w kampaniach społecznych organizowanych na terenie gminy. Pomoc rodzicom w skontaktowaniu się z organizacjami pomocowym.
|
Szkoła Podstawowa |
Dyrekcja szkoły psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele uczący
|
Cały rok
|
|
Diagnozowanie sytuacji rodzinno- bytowej uczniów i organizacja pomocy materialnej
|
Udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy materialnej, dofinansowanie obiadów. Wywiady środowiskowe. Współpraca z GOPS i Urzędem Gminy |
Szkoła Podstawowa
|
Szkolna Komisja ds. pomocy materialnej uczniom. Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
Cały rok |
Rozwijanie i wspieranie samorządności uczniów
|
Wybory samorządów klasowych i szkolnego. Udział samorządu uczniowskiego w życiu szkoły |
Wnioskowanie i opiniowanie w spawach szkolnych do Dyrekcji szkoły, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Opiniowanie dokumentów szkolnych w zakresie praw i obowiązków uczniów (statut szkoły) Organizacja imprez i uroczystości szkolnych. Prezentowanie własnych pomysłów i inicjatyw przez uczniów. |
Członkowie samorządów: klasowych i szkolnego. Uczniowie klas. |
Opiekunowie samorządu |
Cały rok |
Integracja rodziców i nauczycieli |
Poznanie wzajemnych oczekiwań i potrzeb rodziców, opiekunów uczniów. Włączenie rodziców w prace na rzecz szkoły i zespołów klasowych. |
Przeprowadzenie ankiet badających oczekiwania i potrzeby rodziców, opiekunów, dotyczące procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły ( program wychowawczy, program profilaktyki, zajęcia dodatkowe, prace trójek klasowych, prace Rady Rodziców). Zapoznanie rodziców z WSO i wymaganiami edukacyjnymi. Spotkania z rodzicami indywidualne oraz grupowe |
Szkoła Podstawowa
|
Dyrekcja szkoły, psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele
|
W miarę potrzeb |
|
Włączanie rodziców w prace na rzecz zespołów klasowych i szkoły |
Spotkania z rodzicami przy okazji dni otwartych i zebrań. Indywidualne spotkania z rodzicami. Praca Rady Rodziców, Trójek Klasowych. Udział rodziców w imprezach szkolnych
|
Szkoła Podstawowa |
wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog. Dyrekcja szkoły |
Cały rok |
Nauka współżycia i współpracy w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej |
Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych |
Zajęcia warsztatowe w klasach. Pogadanki i rozmowy dot. bieżących problemów. Praca w grupach. Konkursy, akcje społeczne
|
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI |
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog |
Cały rok W miarę potrzeb |
Integracja środowiska klasowego i szkolnego |
Imprezy klasowe i szkolne
|
Spotkania okolicznościowe (andrzejki, mikołajki, wigilia, jasełka), ślubowanie klas pierwszych, dyskoteki, bale, akademie szkolne, turnieje sportowe
|
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele, Dyrekcja szkoły |
Cały rok |
|
Wycieczki klasowe i szkolne
|
Wycieczki klasowe, tematyczne, krajoznawczo-turystyczne |
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów
|
Cały rok |
|
Zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań
|
Kółka przedmiotowe, szachy, judo, piłka nożna, zajęcia taneczne, zajęcia plastyczne. Teatralne, kółko fotograficzne
|
Szkoła Podstawowa
|
osoby prowadzące
|
Cały rok |
|
Rozwijanie samorządności uczniowskiej
|
Wybory do samorządów klasowych i szkolnego. Praca samorządu szkolnego.
|
Szkoła Podstawowa, klasy IV-VI
|
Opiekunowie samorządu, wychowawcy
|
Cały rok
|
|
Organizacje działające na terenie szkoły
|
SKO, PCK
|
Szkoła Podstawowa, klasy IV-VI
|
Opiekunowie organizacji
|
Cały rok
|
|
Organizacja i udział w akcjach na rzecz szkoły, środowiska lokalnego oraz imprezach ogólnokrajowych
|
„Góra grosza”, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, Imprezy gminne.
|
Szkoła Podstawowa |
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
Cały rok
|
WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI UCZNIA – ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ. PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH. PODNOSZENIE POZIOMU DYDAKTYCZNEGO SZKOŁY
|
|||||
|
Organizacja zajęć o charakterze terapeutycznym
|
Współpraca Zespołu Terapii Pedagogicznej z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami oraz specjalistami z poza szkoły w opracowaniu indywidualnych programów pracy z uczniem. Indywidualne oraz grupowe zajęcia z uczniami: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, wyrównawcze, dydaktyczno -wychowawcze, psychoedukacyjne, socjoterapeutyczne
|
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów Terapeuci, logopeda, pedagog, psycholog
|
Cały rok
|
|
Indywidualny tok nauczania. |
Opracowanie indywidualnych planów zajęć oraz ich realizacja przez nauczycieli.
|
Szkoła Podstawowa
|
Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
Cały rok
|
|
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i Ośrodkami specjalistycznymi. |
Kierowanie uczniów na badanie i realizacja zaleceń PPP i poradni specjalistycznych. Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach, dostosowanie wymagań na sprawdzian po klasie VI |
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, terapeuci, psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
|
Doskonalenie nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego programu doskonalenia.
|
Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli |
Wychowawcy klas i zainteresowani nauczyciele.
|
Psycholog, prelegenci zewnętrzni
|
Cały rok
|
|
Podnoszenie wiedzy rodziców w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych |
Kierowanie do placówek specjalistycznych na konsultacje, wskazywanie fachowej literatury, poradnictwo. |
Szkoła Podstawowa |
psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
|
Pedagogizacja rodziców i opiekunów uczniów |
Rozmowy indywidualne, pogadanki, wskazanie literatury fachowej, organizacja spotkań ze specjalistami |
Rodzice i opiekunowie uczniów |
Wychowawcy, psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
Praca z uczniem zdolnym o szczególnych możliwościach rozwojowych.
|
Indywidualizacja wymagań edukacyjnych. Zajęcia pozalekcyjne. |
Opracowanie wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów na ocenę celującą. Przygotowanie do olimpiad, konkursów przedmiotowych np. Kangur. Praca metodą projektu, zadania dodatkowe. Stypendia naukowe i sportowe. Laury dla najlepszych uczniów. Nagrody dla najwybitniejszych
|
Szkoła Podstawowa
|
Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, Dyrekcja szkoły
|
Cały rok |
|
Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów.
|
Koła zainteresowań, zajęcia organizowane przez świetlicę i czytelnię, Zajęcia sportowe, turnieje przedmiotowe, konkursy przedmiotowe, olimpiady, stworzenie warunków sprzyjających aktywności uczniów
|
Szkoła Podstawowa
|
Nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, nauczyciele świetlicy, biblioteki, instruktorzy zajęć pozalekcyjnych
|
Cały rok
|
|
Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów
|
Sprawdziany dla kl. VI, testy kompetencyjne, całoroczne sprawdziany przedmiotowe |
Szkoła Podstawowa
|
Wychowawcy, wyznaczeni nauczyciele i nauczyciele przedmiotów
|
2 semestr
|
|
Podnoszenie poziomu dydaktycznego nauczycieli oraz uczniów
|
Dostarczanie nauczycielom i uczniom wiedzy na temat nowoczesnych technik nauczania i uczenia |
Szkoła Podstawowa
|
Pedagog, psycholog Wychowawcy, prelegenci z zewnątrz
|
Cały rok
|
|
|
Native speakerzy w ramach programu GAP
|
Szkoła Podstawowa
|
Nauczyciele jęz. angielskiego |
Cały rok
|
|
|
Lekcje otwarte dla nauczycieli
|
Szkoła Podstawowa
|
Nauczyciele przedmiotów
|
W miarę potrzeb
|
|
|
Samodoskonalenie nauczycieli poprzez korzystanie z aktualnej fachowej literatury, prasy i Internetu |
Wszyscy nauczyciele
|
Wszyscy nauczyciele przedmiotów, biblioteka szkolna , nauczyciele informatyki, psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
|
|
Wykorzystywanie technologii komputerowej do pracy z uczniem |
Szkoła Podstawowa
|
Nauczyciele przedmiotów
|
Cały rok
|
|
|
Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne |
Nauczyciele zainteresowani |
Inne placówki |
Cały rok
|
|
|
Uzyskanie poszczególnych stopni awansu zawodowego |
Nauczyciele uprawnieni |
Opiekunowie stażu, Dyrekcja szkoły |
W miarę potrzeb
|
|
|
Wyposażenie szkoły w nowoczesne rozwiązania techniczne wykorzystywane w procesie dydaktycznym |
Szkoła Podstawowa
|
Dyrekcja szkoły, administracja |
Cały rok
|
KSZATAŁTOWANIE WŚRÓD UCZNIÓW POSTAW AKCEPTOWANYCH SPOŁECZNIE, BUDOWANIE WRAŻLIWOŚCI NA
|
|||||
Kształtowanie umiejętności skutecznego nawiązywania i podtrzymywania kontaktów |
Zajęcia warsztatowe, pogadanki, |
Zajęcia integracyjne ( gry i zabawy)
|
Szkoła Podstawowa
|
Pedagog, psycholog, wychowawca
|
Cały rok |
|
Tematyka godzin wychowawczych
|
Scenariusze godzin wychowawczych
|
Szkoła Podstawowa |
Pedagog psycholog, wychowawcy
|
Cały rok
|
|
Wycieczki klasowe
|
Wyjazdy krajoznawczo-turystyczne, tematyczne, integracyjne |
Szkoła Podstawowa
|
Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele
|
Cały rok
|
|
Akcje charytatywne |
„Góra grosza”, WOŚP
|
Szkoła Podstawowa
|
Wyznaczeni nauczyciele |
Cały rok
|
|
Imprezy szkolne
|
Dyskoteki oraz imprezy okolicznościowe |
Szkoła Podstawowa
|
Wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni
|
Cały rok
|
|
Rozwiązywanie konfliktów w zespołach klasowych
|
Nauka zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów. Wprowadzanie kontraktów, zajęcia psychoedukacyjne |
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni, nauczyciele przedmiotów psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
Kształtowanie umiejętności budowania samoświadomości obrazu samego siebie oraz własnego systemu wartości |
Dostarczanie potrzebnej wiedzy psychologicznej, Kształtowanie określonych umiejętności interpersonalnych i społecznych |
Zajęcia warsztatowe z komunikowania się, asertywności, poznania siebie oraz innych Zajęcia religii i etyki. Lekcje wychowawcze
Realizacja programu „ Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną”
Program przeciwdziałania uzależnieniom od nikotyny
Zajęcia warsztatowe na temat zdrowego żywienia, propagowanie zdrowego stylu życia |
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI
|
Psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele
Prelegent z zewnątrz pedagog
Pedagog, psycholog |
Cały rok
|
Kształtowanie u uczniów odpowiedzialności oraz postaw zgodnych z prawem |
Treści programowe różnych przedmiotów
|
Godz. Wychowawcze, lekcje religii i etyki, j. polskiego, historii, WOS.
|
Szkoła Podstawowa Kl.. IV-VI
|
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagog, psycholog
|
Cały rok
|
|
Godziny wychowawcze |
Scenariusze godzin wychowawczych
|
Szkoła Podstawowa
|
Wychowawcy, psycholog, pedagog
|
Cały rok
|
|
Dostarczanie wiedzy prawnej |
Pogadanki z policjantem |
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy, psycholog, pedagog, prelegenci z zewnątrz |
Cały rok
|
|
Dokumenty szkolne
|
Statut szkoły, Regulamin szkoły. WSO
|
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI |
Nauczyciele Dyrekcja! |
Cały rok
|
|
Akty prawne związane z prawami człowieka i dziecka.
|
Konwencja Praw Dziecka, Ustawa antynikotynowa, Ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Odpowiedzialność uczniów i ponoszenie przez uczniów skutków własnych decyzji( odpowiednie uregulowania w statucie szkoły i WSO)
|
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI
|
Wychowawcy, świetlica szkolna, zewnętrzni prelegenci
|
Cały rok |
PRZYGOTOWANIE MŁODZIEZY DO ZYCIA W PAŃSTWIE OBYWATELSKIM , WYCHOWANIE PARIOTYCZNE
|
|||||
Udział młodzieży w podejmowaniu decyzji na poziomie klasy i szkoły
|
Rozwijanie samorządności uczniów. |
Wybory do samorządów klasowych i szkolnego, praca samorządu,
|
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI
|
Opiekun samorządu, wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok |
Przygotowanie młodzieży do bycia obywatelem- wychowanie patriotyczne. Szerzenie wiedzy na temat Polski i UE |
Wiedza dotycząca funkcjonowania państwa i jego organów.
|
Lekcje historii, Lekcje Wychowawcze Wycieczki do Sejmu i Senatu RP
|
Szkoła Podstawowa Kl. IV-VI
|
Wychowawcy klas, nauczyciele
|
|
|
Kształtowanie świadomości narodowej. Wpajanie szacunku do symboli narodowych i religijnych.
|
Obchody świąt państwowych i religijnych, Ceremoniał szkolny (śpiewanie hymnu, wywieszanie flagi narodowej). Akademie z okazji Święta Niepodległości, Konstytucji 3-go Maja Wycieczki do miejsc pamięci. Muzeum Powstania Warszawskiego, Wycieczka na Powązki z przewodnikiem, Lekcje muzealne
|
Szkoła Podstawowa |
Wychowawcy klas, nauczyciele, nauczyciele świetlicy szkolnej
|
Cały rok
|
Program wychowawczy będzie ulegał modyfikacji w zależności od aktualnych potrzeb.
« poprzednia | następna » |
---|