PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLAS EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013
Program realizuje założenia nowej podstawy programowej edukacji przedszkolnej i podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej
Program Wychowawczy ma na celu przygotowanie uczniów klas 0-3 do następnego etapu edukacyjnego w wymiarze poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym. Celem programu jest poznanie i wspieranie indywidualnych możliwości, uzdolnień i zainteresowań dzieci, co w przyszłości zaowocuje sukcesami w procesie edukacyjnym ucznia.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 Nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dn. 11.04.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 Nr80, poz.542)
- Podstawa programowa edukacji przedszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr4 poz. 17)
- Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr54 poz. 442)
- Rozporządzenie. MENiS z dn. 21.05.2007 w sprawie ramowych statutów szkół publicznych (Dz.U. Nr61 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i innych placówkach
- Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków organizacji kształcenia dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
- Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania i porównania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Konwencja o Prawach Dziecka z 1989
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10.12.1948
DOBRA ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO I JEGO INTEGRACJA
Cele szczegółowe |
Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych |
Sposób realizacji |
Wykonawcy |
Termin wykonania |
1.Diagnoza zespołów klasowych |
Analiza dokumentacji uczniowskiej |
Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dokumentacja medyczna itp.). Gromadzenie i aktualizowanie danych o sytuacji rodzinnej i materialnej rodziców (opiekunów) |
Sekretariat szkoły; wychowawcy; Zespół Terapii Pedagogicznej. |
Cały rok |
|
Badania ankietowe klas (uczniów), rodziców (opiekunów) |
Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych, wykorzystanie gotowych narzędzi. |
psycholog, pedagog |
W miarę potrzeb |
|
Badania psychologiczno-pedagogiczne. Diagnoza obszarów w których uczniowie wykazują specjalne potrzeby edukacyjne |
Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych, stosowanie znormalizowanych narzędzi pedagogicznych i psychologicznych. Obserwacja, wywiad, analiza prac i ocen. Testy osiągnięć szkolnych. |
Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący |
Cały rok |
|
Współpraca z rodzicami (opiekunami) uczniów. |
Zebrania, dni otwarte, indywidualne rozmowy, wywiady, badania ankietowe. |
Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący |
Cały rok |
|
Współpraca nauczycieli i innych pracowników szkoły |
Zebrania: Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu nauczania wczesnoszkolnego, zespołów ds. uczniów o Szczególnych Potrzebach Edukacyjnych , Rady klasyfikacyjne, zebrania dotyczące indywidualnych przypadków. |
Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący Członkowie Zespołów |
Cały rok |
|
Współpraca z placówkami i instytucjami wspierającymi rodzinę i szkołę w funkcji opiekuńczo-wychowawczej |
Kierowanie uczniów i opiekunów do placówek i instytucji wychowawczych. Kierowanie wniosków do sądów rodzinnych. Współpraca z kuratorami rodzinnymi, Policją, GOPS, Udział w Zespole interdyscyplinarnym gminy Lesznowola, Udział w kampaniach społecznych organizowanych na terenie gminy, Pomoc rodzicom w odszukaniu i skontaktowaniu się z organizacjami pomocowymi. |
Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący |
Cały rok |
|
Diagnozowanie sytuacji rodzinno-bytowej uczniów; organizowanie pomocy materialnej. |
Udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy materialnej (wyprawka szkolna); dofinansowanie kosztu podręczników i obiadów. Rozpatrywanie podań rodziców, wnioskowanie o udzielenie pomocy, współpraca z GOPS i Urzędem Gminy. |
Szkolna Komisja ds. pomocy materialnej uczniom; Wychowawcy, psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy. |
Cały rok |
2. Organizacja i integracja zespołów klasowych |
Zajęcia warsztatowe sprzyjające poznaniu klasy i jej integracji |
Zajęcia adaptacyjno-integracyjne w klasach „0” i „1”; konkurs wiedzy o szkole kl.1; zabawy integracyjne ; zajęcia psychoedukacyjne: „Rozumiem siebie i innych” (I-II) |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas. |
Wrzesień 2011, w miarę potrzeb |
|
Włączanie zespołów klasowych do społeczności szkolnej. |
Zajęcia warsztatowe kształtujące umiejętności społeczne i interpersonalne, niezbędne do funkcjonowania w grupie (komunikacja, zaufanie, relacje społeczne, rozumienie emocji). Ślubowanie klas I, Pasowanie na „świetliczaka”, Imprezy szkolne i klasowe (wigilia, Andrzejki, bal karnawałowy itp.) akademie szkolne. |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas. |
Cały rok |
|
Organizacja funkcjonowania klasy na zajęciach dydaktycznych i w czasie wolnym. Organizacja samorządności uczniowskiej. |
Wybory do samorządu klasowego. Przydział funkcji klasowych, sposoby wyznaczania dyżurów, ustalanie obowiązków dyżurnego. Samopomoc koleżeńska, omówienie i prezentacja podręczników na dany rok szkolny, Zgromadzenie przyborów szkolnych, zapoznane się z regulaminem klasowym, Kalendarze zachowania. |
wychowawcy klas, nauczyciele |
Cały rok |
3. Nauka współżycia, współpracy w grupie i społeczności szkolnej. |
Ustalenie kryteriów wyboru uczniów do wyróżnień w klasie i w szkole. |
System wyróżnień i nagród funkcjonujący w klasie i szkole |
Wychowawcy; nauczyciele |
Wrzesień 2011 |
|
Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji dla inności i odmienności. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych |
Zajęcia warsztatowe: „Stres w naszej klasie, jak sobie z nim radzić?”; „Metody samoobrony słowami”; „Jesteśmy wspólnotą”; ”Trening inteligencji emocjonalnej”;, cykliczne zajęcia „Mądrości o złości”(0-I)”; „Dzień życzliwości”. Cykliczne zajęcia: „zabawy dzieci z różnych stron świata”- wzajemne poznanie i kształtowanie tolerancji(wychowankowie świetlicy) |
psycholog, pedagog nauczyciele świetlicy szkolnej |
Cały rok |
|
Rozbudzenie szacunku dla nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dla osób starszych od siebie. |
Omawianie przykładów dobrego zachowania na przykładzie tekstów literackich, dramy, bajek terapeutycznych . Analiza konkretnych zaistniałych w klasie sytuacji. |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas. |
Cały rok |
|
Wdrażanie do poszanowania własności osobistej i społecznej. |
Pogadanki i rozmowy na temat poszanowania własności wspólnej i osobistej. |
Wychowawcy, wychowawcy świetlicy |
Cały rok |
|
Organizowanie prac grupowej na lekcjach. Uwrażliwianie dzieci na potrzeby i możliwości innych. |
Praca w grupach na zajęciach dydaktycznych i warsztatowych. Organizowanie zabaw uczących współpracy w zespole. Rozstrzyganie sporów i konfliktów indywidualnych oraz w grupie. Warsztaty: „Jak radzić sobie z konfliktami”, „Trening inteligencji społecznej” Przybliżenie książki G. Kasdepeke „Savoir-vivre dla dzieci” „Akademia Dobrego Wychowania”(wychowankowie świetlicy) |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, (M. Mikusek, M. Kłoda-Wożniak) wychowawcy klas. |
Cały rok |
4. Prawa i obowiązki ucznia i prawami dziecka |
Zapoznanie uczniów i rodziców (opiekunów) z kodeksem klasowym i prawem szkolnym: Statut Szkoły, WSO
|
Pogadanki w klasach dotyczące znajomości praw i obowiązków ucznia. Zapoznanie rodziców (opiekunów) z prawem szkolnym, przy okazji zebrań. |
pedagog, wychowawcy klas. |
Wrzesień – październik 2011 |
|
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka (Deklaracja Praw Dziecka), Zapoznanie dzieci z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. |
Pogadanki na temat praw dziecka, Rzecznika Praw Dziecka; Warsztaty: „Burza mózgów – Jakie prawa i obowiązki powinno mieć dziecko” |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas. |
Wrzesień – październik 2011 |
5. Integracja rodziców i nauczycieli |
Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców (opiekunów) uczniów. Włączanie rodziców w prace na rzecz szkoły i zespołów klasowych |
Przeprowadzenie badań ankietowych dotyczących oczekiwań i potrzeb rodziców związanych z funkcjonowaniem szkoły, programem wychowawczym, programem profilaktyki, zajęciami dodatkowymi. Praca trójek klasowych. Praca Rady Rodziców. Spotkania z rodzicami, indywidualne oraz grupowe. Udział rodziców imprezach szkolnych i pomoc w ich organizacji. Prace rodziców na rzecz szkoły. |
Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący |
W miarę potrzeb
Cały rok |
WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI UCZNIA – ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ. PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.
Cele szczegółowe |
Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych |
Sposób realizacji |
Wykonawcy |
Termin wykonania |
1.Wspieranie indywidualnej drogi rozwojowej uczniów, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych. Praca z dziećmi z ukrytymi dysfunkcjami.” |
Powołanie i praca Zespołów do spraw uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (klasy 0-III) Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja, indywidualnych programów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci. Zespoły ds. Uczniów o Specjalnych Potrzebach edukacyjnych |
Cały rok |
|
|
Współpraca Zespołu Terapii Pedagogicznej z wychowawcami i nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów pracy z dziećmi. Indywidualne zajęcia z uczniami: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, wyrównawcze, psychoedukacyjne, Indywidualizacja pracy z dziećmi. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów. Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych. Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Zwalnianie uczniów z zajęć wychowania fizycznego na podstawie zwolnień lekarskich. Badanie gotowości szkolnej uczniów edukacji przedszkolnej. Wnioskowanie o odroczenie obowiązku szkolnego. Wnioskowanie o powtarzanie klasy przez ucznia. |
psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci. |
Cały rok |
|
Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych. |
Szereg zajęć przedmiotowych pozalekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji dyrektora (ortograficzne, matematyczne itp.) Konkursy kuratoryjne i inne (Kangur, Mistrz rachunków, Mistrz ortografii itp.). Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne. Szczegółowa informacja na temat zajęć dostępna u wychowawców klas. |
Wychowawcy; nauczyciele, psycholog, pedagog |
Cały rok |
|
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów |
Zajęcia twórcze i artystyczne: Koło Plastyczne (I-III); Plener Malarski; cykliczne zajęcia plastyczne ((związane interesującymi tematami) Lekcje muzealne; Origami; Zajęcia muzyczne; Cykliczne zajęcia „Zabawy dzieci z różnych stron świata”0. Wyjazdy do filharmonii (Spotkania z Ciocią Jadzią). Wycieczki: ( np. Zamek Królewski;, Muzeum powstania Warszawskiego). Wyjścia do teatru. Zapoznawanie w ramach świetlicy z różnymi zawodami; Konkursy: recytatorski; literacki („Piszę i wydaję własną książkę”); Plastyczny o tematyce religijnej; zajęcia warsztatowe |
wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
Cały rok |
|
Wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy z uczniem. |
Zlecanie wyszukiwania i analizy informacji, zaczerpniętych z Internetu, do potrzeb dydaktycznych. |
Wychowawcy; nauczyciele, |
Cały rok |
PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE I W EUROPIE
Cele szczegółowe |
Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych |
Sposób realizacji |
Wykonawcy |
Termin wykonania |
1.Szerzenie wiedzy na temat Polski i UE |
Nasza ojczyzna – Polska. Poznanie naszej miejscowości. Zapoznanie z historią regionu, ciekawymi miejscami i instytucjami. Kultywowanie tradycji regionalnych i narodowych. Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami przyrody i architektury. Poznanie symboli narodowych. |
Wycieczki po okolicy, spotkania z ludźmi działającymi na terenie gminy. Opieka nad zabytkowym Cmentarzem w Starej Iwicznej, Zorganizowanie zajęć warsztatowych z twórcami regionalnymi. Lekcje muzealne. |
wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, |
Cały rok |
|
Jesteśmy w Europie – Zapoznanie z mapą Europy. Kraje Europy: symbole narodowe, charakterystyczne cechy, położenie, krajobrazy. Rozbudzenie zainteresowań zwyczajami i kulturą europejską. Zapoznanie z ważniejszymi wydarzeniami w Europie i hymnem UE. |
Praca z mapą Europy, wyszukiwanie ciekawych informacji z książek, przewodników i Internetu. Gromadzenie map, wydawnictw o państwach UE. Przeglądanie i gromadzenie zdjęć i folderów. Projekcje filmów związanych z w/w tematem. Cykl zajęć o UE. |
wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, |
Cały rok |
Program wychowawczy będzie monitorowany pod kątem jego skuteczności i zgodności z potrzebami środowiska szkolnego. Program będzie podlegał również ewaluacji. Na początku roku szkolnego i po pierwszym semestrze będą analizowane wnioski z zebrań, Rad Pedagogicznych, Spotkań Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu Nauczania Przedszkolnego, Wczesnoszkolnego Zintegrowanego. Przeanalizowane i ewaluowane będą również wyniki badań kwestionariuszowych uczniów i rodziców co da możliwość modyfikacji w/w programu.
« poprzednia |
---|