Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Program wychowawczy SP klasy "0" - 3

Email Drukuj PDF

PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLAS EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013

Program realizuje założenia nowej podstawy programowej edukacji przedszkolnej i podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej

 

Program Wychowawczy ma na celu przygotowanie uczniów klas 0-3 do następnego etapu edukacyjnego w wymiarze poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym. Celem programu jest poznanie i wspieranie indywidualnych możliwości, uzdolnień i zainteresowań dzieci, co w przyszłości zaowocuje sukcesami w procesie edukacyjnym ucznia.

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 Nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami)
  • Ustawa z dn. 11.04.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 Nr80, poz.542)
  • Podstawa programowa edukacji przedszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr4 poz. 17)
  • Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zał. Do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23.12.2008 (Dz. U. 2009 Nr54 poz. 442)
  • Rozporządzenie. MENiS z dn. 21.05.2007 w sprawie ramowych statutów szkół publicznych (Dz.U. Nr61 z późniejszymi zmianami)
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i innych placówkach
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków organizacji kształcenia dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
  • Rozporządzenie. MEN z dn. 17.11.2010 w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania i porównania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  • Konwencja o Prawach Dziecka z 1989
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10.12.1948

DOBRA ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO I JEGO INTEGRACJA

Cele szczegółowe

Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych

Sposób realizacji

Wykonawcy

Termin wykonania

1.Diagnoza zespołów klasowych

Analiza dokumentacji uczniowskiej

Gromadzenie i analizowanie dokumentacji uczniowskiej (opinie, orzeczenia, dokumentacja medyczna itp.). Gromadzenie i aktualizowanie danych o sytuacji rodzinnej i materialnej rodziców (opiekunów)

Sekretariat szkoły; wychowawcy; Zespół Terapii Pedagogicznej.

Cały rok

Badania ankietowe klas (uczniów), rodziców (opiekunów)

Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych, wykorzystanie gotowych narzędzi.

psycholog, pedagog

W miarę potrzeb

Badania psychologiczno-pedagogiczne. Diagnoza obszarów w których uczniowie wykazują specjalne potrzeby edukacyjne

Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych, stosowanie znormalizowanych narzędzi pedagogicznych i psychologicznych. Obserwacja, wywiad, analiza prac i ocen. Testy osiągnięć szkolnych.

Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Współpraca z rodzicami (opiekunami) uczniów.

Zebrania, dni otwarte, indywidualne rozmowy, wywiady, badania ankietowe.

Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Współpraca nauczycieli i innych pracowników szkoły

Zebrania: Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu nauczania wczesnoszkolnego, zespołów ds. uczniów o Szczególnych Potrzebach Edukacyjnych , Rady klasyfikacyjne, zebrania dotyczące indywidualnych przypadków.

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Członkowie Zespołów

Cały rok

Współpraca z placówkami i instytucjami wspierającymi rodzinę i szkołę w funkcji opiekuńczo-wychowawczej

Kierowanie uczniów i opiekunów do placówek i instytucji wychowawczych. Kierowanie wniosków do sądów rodzinnych. Współpraca z kuratorami rodzinnymi, Policją, GOPS, Udział w Zespole interdyscyplinarnym gminy Lesznowola, Udział w kampaniach społecznych organizowanych na terenie gminy, Pomoc rodzicom w odszukaniu i skontaktowaniu się z organizacjami pomocowymi.

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

Cały rok

Diagnozowanie sytuacji rodzinno-bytowej uczniów; organizowanie pomocy materialnej.

Udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy materialnej (wyprawka szkolna); dofinansowanie kosztu podręczników i obiadów. Rozpatrywanie podań rodziców, wnioskowanie o udzielenie pomocy, współpraca z GOPS i Urzędem Gminy.

Szkolna Komisja ds. pomocy materialnej uczniom; Wychowawcy, psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy.

Cały rok

2. Organizacja i integracja zespołów klasowych

Zajęcia warsztatowe sprzyjające poznaniu klasy i jej integracji

Zajęcia adaptacyjno-integracyjne w klasach „0” i „1”; konkurs wiedzy o szkole kl.1; zabawy integracyjne ; zajęcia psychoedukacyjne: „Rozumiem siebie i innych” (I-II)

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Wrzesień 2011, w miarę potrzeb

Włączanie zespołów klasowych do społeczności szkolnej.

Zajęcia warsztatowe kształtujące umiejętności społeczne i interpersonalne, niezbędne do funkcjonowania w grupie (komunikacja, zaufanie, relacje społeczne, rozumienie emocji). Ślubowanie klas I, Pasowanie na „świetliczaka”, Imprezy szkolne i klasowe (wigilia, Andrzejki, bal karnawałowy itp.) akademie szkolne.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Cały rok

Organizacja funkcjonowania klasy na zajęciach dydaktycznych i w czasie wolnym. Organizacja samorządności uczniowskiej.

Wybory do samorządu klasowego. Przydział funkcji klasowych, sposoby wyznaczania dyżurów, ustalanie obowiązków dyżurnego. Samopomoc koleżeńska, omówienie i prezentacja podręczników na dany rok szkolny, Zgromadzenie przyborów szkolnych, zapoznane się z regulaminem klasowym, Kalendarze zachowania.

wychowawcy klas, nauczyciele

Cały rok

3. Nauka współżycia, współpracy w grupie i społeczności szkolnej.

Ustalenie kryteriów wyboru uczniów do wyróżnień w klasie i w szkole.

System wyróżnień i nagród funkcjonujący w klasie i szkole

Wychowawcy; nauczyciele

Wrzesień 2011

Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji dla inności i odmienności. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych

Zajęcia warsztatowe: „Stres w naszej klasie, jak sobie z nim radzić?”; „Metody samoobrony słowami”; „Jesteśmy wspólnotą”; ”Trening inteligencji emocjonalnej”;, cykliczne zajęcia „Mądrości o złości”(0-I)”; „Dzień życzliwości”.

Cykliczne zajęcia: „zabawy dzieci z różnych stron świata”- wzajemne poznanie i kształtowanie tolerancji(wychowankowie świetlicy)

psycholog, pedagog

nauczyciele świetlicy szkolnej

Cały rok

Rozbudzenie szacunku dla nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dla osób starszych od siebie.

Omawianie przykładów dobrego zachowania na przykładzie tekstów literackich, dramy, bajek terapeutycznych . Analiza konkretnych zaistniałych w klasie sytuacji.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Cały rok

Wdrażanie do poszanowania własności osobistej i społecznej.

Pogadanki i rozmowy na temat poszanowania własności wspólnej i osobistej.

Wychowawcy, wychowawcy świetlicy

Cały rok

Organizowanie prac grupowej na lekcjach. Uwrażliwianie dzieci na potrzeby i możliwości innych.

Praca w grupach na zajęciach dydaktycznych i warsztatowych. Organizowanie zabaw uczących współpracy w zespole. Rozstrzyganie sporów i konfliktów indywidualnych oraz w grupie. Warsztaty: „Jak radzić sobie z konfliktami”, „Trening inteligencji społecznej” Przybliżenie książki G. Kasdepeke „Savoir-vivre dla dzieci”

„Akademia Dobrego Wychowania”(wychowankowie świetlicy)

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy,

(M. Mikusek, M. Kłoda-Wożniak)

wychowawcy klas.

Cały rok

4. Prawa i obowiązki ucznia i prawami dziecka

Zapoznanie uczniów i rodziców (opiekunów) z kodeksem klasowym i prawem szkolnym: Statut Szkoły, WSO

 

Pogadanki w klasach dotyczące znajomości praw i obowiązków ucznia. Zapoznanie rodziców (opiekunów) z prawem szkolnym, przy okazji zebrań.

pedagog, wychowawcy klas.

Wrzesień – październik 2011

Zapoznanie uczniów z prawami dziecka (Deklaracja Praw Dziecka), Zapoznanie dzieci z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.

Pogadanki na temat praw dziecka, Rzecznika Praw Dziecka; Warsztaty: „Burza mózgów – Jakie prawa i obowiązki powinno mieć dziecko”

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas.

Wrzesień – październik 2011

5. Integracja rodziców i nauczycieli

Poznanie oczekiwań i potrzeb rodziców (opiekunów) uczniów. Włączanie rodziców w prace na rzecz szkoły i zespołów klasowych

Przeprowadzenie badań ankietowych dotyczących oczekiwań i potrzeb rodziców związanych z funkcjonowaniem szkoły, programem wychowawczym, programem profilaktyki, zajęciami dodatkowymi. Praca trójek klasowych. Praca Rady Rodziców. Spotkania z rodzicami, indywidualne oraz grupowe. Udział rodziców imprezach szkolnych i pomoc w ich organizacji. Prace rodziców na rzecz szkoły.

Dyrekcja szkoły; Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele uczący

W miarę potrzeb

 

 

 

 

Cały rok

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWOŚCI UCZNIA – ROZWIJANIE INDYWIDUALNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ. PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.

Cele szczegółowe

Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych

Sposób realizacji

Wykonawcy

Termin wykonania

1.Wspieranie indywidualnej drogi rozwojowej uczniów, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych. Praca z dziećmi z ukrytymi dysfunkcjami.”

Powołanie i praca Zespołów do spraw  uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (klasy 0-III) Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja, indywidualnych programów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci.

Zespoły ds. Uczniów o Specjalnych Potrzebach edukacyjnych

Cały rok

 

Współpraca Zespołu Terapii Pedagogicznej z wychowawcami i nauczycielami w opracowywaniu indywidualnych programów pracy z dziećmi.  Indywidualne  zajęcia z uczniami: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, wyrównawcze, psychoedukacyjne, Indywidualizacja pracy z dziećmi. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów. Kierowanie uczniów do PPP i poradni specjalistycznych. Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Zwalnianie uczniów z zajęć wychowania fizycznego na podstawie zwolnień lekarskich. Badanie gotowości szkolnej uczniów edukacji przedszkolnej. Wnioskowanie o odroczenie obowiązku szkolnego. Wnioskowanie o powtarzanie klasy przez ucznia.

psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas, logopeda, nauczyciele terapeuci.

Cały rok

Praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych.

Szereg zajęć przedmiotowych pozalekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji dyrektora (ortograficzne, matematyczne itp.) Konkursy kuratoryjne i inne (Kangur, Mistrz rachunków,  Mistrz ortografii itp.). Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne. Szczegółowa informacja na temat zajęć dostępna u wychowawców klas.

Wychowawcy; nauczyciele, psycholog, pedagog

Cały rok

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów

Zajęcia twórcze i artystyczne: Koło Plastyczne (I-III); Plener Malarski; cykliczne zajęcia plastyczne ((związane interesującymi tematami) Lekcje muzealne; Origami; Zajęcia muzyczne; Cykliczne zajęcia „Zabawy dzieci z różnych stron świata”0.  Wyjazdy do filharmonii (Spotkania z Ciocią Jadzią). Wycieczki: ( np. Zamek Królewski;, Muzeum powstania Warszawskiego). Wyjścia do teatru. Zapoznawanie w ramach świetlicy z różnymi zawodami; Konkursy: recytatorski; literacki („Piszę i wydaję własną książkę”); Plastyczny o tematyce religijnej; zajęcia warsztatowe

wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas,

nauczyciele przedmiotów

Cały rok

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy z uczniem.

Zlecanie wyszukiwania i analizy informacji, zaczerpniętych z Internetu, do potrzeb dydaktycznych.

Wychowawcy; nauczyciele,

Cały rok

PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE I W EUROPIE

Cele szczegółowe

Zadania prowadzące do realizacji celów szczegółowych

Sposób realizacji

Wykonawcy

Termin wykonania

1.Szerzenie wiedzy na temat Polski i UE

Nasza ojczyzna – Polska. Poznanie naszej miejscowości. Zapoznanie z historią regionu, ciekawymi miejscami i instytucjami. Kultywowanie tradycji regionalnych i narodowych. Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami przyrody i architektury. Poznanie symboli narodowych.

Wycieczki po okolicy, spotkania z ludźmi działającymi na terenie gminy. Opieka nad zabytkowym Cmentarzem w Starej Iwicznej, Zorganizowanie zajęć warsztatowych z twórcami regionalnymi. Lekcje muzealne.

wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas,

Cały rok

Jesteśmy w Europie – Zapoznanie z mapą Europy. Kraje Europy: symbole narodowe, charakterystyczne cechy, położenie, krajobrazy. Rozbudzenie zainteresowań zwyczajami i kulturą europejską. Zapoznanie z ważniejszymi wydarzeniami w Europie i hymnem UE.

Praca z mapą Europy, wyszukiwanie ciekawych informacji z książek, przewodników i Internetu. Gromadzenie map, wydawnictw o państwach UE. Przeglądanie i gromadzenie zdjęć i folderów. Projekcje filmów związanych z w/w tematem. Cykl zajęć o UE.

wychowawcy świetlicy, wychowawcy klas,

Cały rok

Program wychowawczy będzie monitorowany pod kątem jego skuteczności i zgodności z potrzebami środowiska szkolnego. Program będzie podlegał również ewaluacji. Na początku roku szkolnego i po pierwszym semestrze będą analizowane wnioski z zebrań, Rad Pedagogicznych, Spotkań Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu Nauczania Przedszkolnego, Wczesnoszkolnego Zintegrowanego. Przeanalizowane i ewaluowane będą również wyniki badań kwestionariuszowych uczniów i rodziców co da możliwość modyfikacji w/w programu.