Spis treści |
---|
PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU PROFLAKTYKI |
Strona 2 |
Wszystkie strony |
PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU PROFLAKTYKI
ZSP w Nowej Iwicznej
Szkoła Podstawowa IV – VI i Gimnazjum
rok szkolny 2015/16
Program profilaktyki stanowi uzupełnienie programu wychowawczego szkoły. Z obserwacji jakie poczyniliśmy w ostatnim roku wynika, że spośród zachowań ryzykownych młodzieży eskalacja nastąpiła w używaniu substancji psychoaktywnych , szczególnie alkoholu . Dlatego planujemy działania profilaktyczne mające na celu uświadamianie młodzieży o szkodliwości stosowania używek zagrażających zdrowiu, podejmujemy zdecydowane kroki mające na celu informowanie rodziców o zagrożeniach wynikających ze stosowania przez młodzież używek, nie zaprzestając pracy nad zmianą zachowań agresywnych i zastępowania ich postawami społecznie akceptowanymi. W tegorocznym programie profilaktycznym zamierzamy prowadzić edukację włączającą osoby niepełnosprawne do społeczności szkolnej oraz proponujemy zajęcia kształtujące postawy asertywne.
Program nasz zawiera cztery strategie profilaktyczne :
1. Działania informacyjne
2. Działania edukacyjne
3. Strategie alternatywne
4. Strategie interwencyjne
Działania informacyjne
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Zwiększenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z uzależnień |
Realizacja programu profilaktycznego w klasach gimnazjalnych i szkoły podstawowej IV-VI ,,Odlot czy upadek,, Realizacja programu : Cyfrowe kompetencje społeczne |
Firma ,, Krokus ,, terapeuta prowadzący program Psycholog, pedagog |
Wrzesień/październik/ listopad |
|
|
Organizowanie konkursów tematycznych z zakresu profilaktyki uzależnień na terenie szkoły |
Pedagodzy, psycholodzy |
Zgodnie z harmonogramem |
PARPA |
|
Udział w konkursach organizowanych na terenie Gminy Lesznowola oraz w kampaniach ogólnokrajowych |
Pedagodzy, wychowawcy, pielęgniarka szkolna |
Zgodnie z harmonogramem |
Organizacje krajowe PARPA, Fundacja Maraton |
|
Przeprowadzenie akcji plakatowej |
Pielęgniarka szkolna, pedagodzy |
Marzec 2016 |
|
|
Profilaktyka uzależnień od nikotyny – pogadanka w klasach V |
Pielęgniarka szkolna |
Listopad 2015 |
|
|
Profilaktyka HIV i AIDS w I gimnazjum |
Pielęgniarka szkolna |
Listopad 2015 |
|
|
Program walki z otyłością – pogadanki, spotkania z dietetykami, współpraca z Polskim Towarzystwem Dietetycznym |
Pielęgniarka szkolna |
Zgodnie z harmonogramem |
Polskie Towarzystwo Dietetyczne |
|
Profilaktyka raka piersi oraz szyjki macicy klasy II i III gimnazjum - dziewczęta |
Pielęgniarka szkolna |
Marzec 2016 |
|
|
Pierwsza pomoc przed medyczna klasy II gimnazjum i V SP |
Pielęgniarka szkolna |
Grudzień 2015 |
|
|
Spektakle profilaktyczne |
Pedagog |
Zgodnie z harmonogramem |
|
II Propagowanie zdrowego stylu życia |
Realizacja programów propagujących zdrowy tryb życia. Pogadanki na temat chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem Program ,, Energia w puszce,, , Zdrowe żywienie zawsze w cenie ,, |
Nauczyciele WF, wychowawcy, pedagodzy, pielęgniarka szkolna spotkanie z dietetyczką |
Praca całoroczna |
Pielęgniarka szkolna, pedagodzy |
|
Udział w międzyszkolnych imprezach sportowych, zawodach i rajdach rowerowych, wycieczki klasowe |
Nauczyciele WF, wychowawcy, nauczyciele przyrody i geografii |
Według harmonogramu wycieczek |
Organizatorzy imprez sportowych |
|
Indywidualne rozmowy z uczniami |
Wychowawcy, pedagodzy, psycholog |
|
|
III Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w środowisku |
Spotkania uczniów z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie pogadanki na tematy : Zasady zachowania bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą..Odpowiedzialność prawna nieletnich. Zasady ruchu drogowego i pieszego w drodze do i ze szkoły Inne tematy wynikające z bieżącej sytuacji wynikające z bieżących potrzeb
|
Pedagog, psycholog, policjant prowadzący
Dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna, pedagog |
Według harmonogramu
Według potrzeb |
Policjanci prowadzący spotkania..Komenda Policji w Lesznowoli. |
|
Przeszkolenie Rady Pedagogicznej przez policję w zakresie podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych |
Dyrekcja szkoły, pedagodzy |
Według harmonogramu rad pedagogicznych |
|
|
Ćwiczenia ewakuacyjne na wypadek konieczności opuszczenia szkoły |
Nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie uczniów do ewakuacji szkoły |
Według harmonogramu pracy szkoły |
Instytucje wspomagające pracę szkoły |
|
Pogadanki na temat zachowania zgodnego z regulaminami pracowni – zapoznawanie z regulaminami pracowni |
Nauczyciele -opiekunowie pracowni |
Według potrzeb |
|
IV Profilaktyka zachowań agresywnych wśród młodzieży |
Godziny wychowawcze z pedagogiem i psychologiem poświęcone tematyce niwelowania zachowań agresywnych i używania wulgaryzmów |
Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
Praca całoroczna |
|
|
Rozmowy indywidualne z uczniami |
Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
Praca całoroczna |
|
|
Rozmowy z rodzicami przejawiających zachowania agresywne oraz stosujących przemoc wobec swoich kolegów i koleżanek – kierowanie rodziców do instytucji wspomagających pracę szkoły : poradnie specjalistyczne, ośrodki, sąd |
Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
Praca całoroczna |
|
V Kształtowanie postaw prospołecznych i altruistycznych |
Program „Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną klasy” |
Osoba niepełnosprawna z Fundacji” Sprawni” Alicja Nowak Psycholog, pedagog, wychowawcy |
Listopad 2015
|
|
Działania edukacyjne – rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Rozwijanie umiejętności prospołecznych – „Ja i inni” |
Zajęcia integracyjne w klasach z elementami psychoedukacji:
|
Psycholodzy, pedagodzy
|
Praca całoroczna – w klasach według potrzeb |
|
|
Organizowanie imprez szkolnych z udziałem rodziców i uczniów np. dni sportu, kiermasze, uroczystości szkolne Program ,,Recyklujesz – świat ratujesz,, |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele przedmiotowi |
Zgodnie z harmonogramem imprez klasowych i szkolnych |
Rodzice, organizacje współpracujące ze szkołą |
|
Rozmowy indywidualne |
Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy
|
Praca całoroczne |
|
II Przeciwdziałanie agresji i przemocy |
Socjoterapia małych grup - klasy IV Godziny wychowawcze o tematyce „Jak przeciwdziałać agresji i przemocy”, zajęcia indywidualne z uczniami przejawiającymi zachowania agresywne- elementy Treningu Zastępowania Agresji – dla uczniów klas VI i gimnazjum Zajęcia dla klas VI SP z komunikacji bez przemocy – „ Język szakala i język żyrafy”
|
Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
Praca całoroczna |
|
|
Rozmowy indywidualne z uczniami |
Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
Praca całoroczna |
|
|
Rozmowy z rodzicami |
Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
Praca całoroczna |
|
|
Rozwiązywanie bieżących problemów klasowych |
Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
Praca całoroczna |
|
III Konsekwentne i zdecydowane działania wszystkich pracowników szkoły wobec niewłaściwych zachowań na terenie szkoły
|
Stanowcze i konsekwentne reagowanie pracowników szkoły na stosowanie przemocy fizycznej i słownej oraz inne agresywne zachowania uczniów |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Praca całoroczna |
Pracownicy obsługi i administracji szkoły, rodzice |
IV Rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie świadomych postaw społecznych |
Szkolenie dla rodziców „ Problemy psychiczne i emocjonalne młodzieży w okresie adolescencji” |
Specjalista zajmującą się tą tematyką, psychiatra |
Zgodnie z planem pracy szkoły |
|
V Tolerancja wobec przedstawicieli innych nacji |
Realizacja gminnego programu kształtującego postawy tolerancji wobec osób innych nacji |
Współpracujący specjaliści |
|
|
VI Współpraca z Fundacją na Rzecz Osób Niepełnosprawnych |
Wolontariat |
Współpracujący niepełnosprawni |
Praca całoroczna |
|
VII Współpraca z Fundacją ,,Pomóż dorosnąć” |
Stypendia, dodatkowe zajęcia dla uczniów |
Pedagog, psycholog |
Praca całoroczna |
|
Strategie alternatywne : pomoc w zaspakajaniu ważnych potrzeb, możliwość angażowania się w działalność rozwijającą pozytywnie osobowość uczniów
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Rozszerzanie i pogłębianie zainteresowań uczniów |
Kontynuacja i poszerzanie zakresu działań szkolnych szkól zainteresowań kół zainteresowań |
Opiekunowie szkolnych kół zainteresowań |
Praca całoroczna |
|
|
Wyjazdy na wystawy z różnych dziedzin sztuki
|
|
Zgodnie z harmonogramem wyjazdów i wycieczek |
|
II Przedstawienie uczniom różnorodnych form działania, stylów życia, hobby |
Zapraszanie osób o nietuzinkowych pasjach i zainteresowaniach, organizowanie spotkań z ciekawym osobami |
Specjaliści z danej dziedziny ( archeolog) |
Zgodnie z harmonogramem |
|
|
Poszerzanie zajęć z oferty pozaszkolnej na terenie szkoły |
|
|
Osoby organizujące zajęcia pozaszkolne |
Strategie interwencyjne
Strategie profilaktyczne - zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające
|
I Diagnozowanie potrzeb uczniów |
Częste kontakty z rodzicami, rozmowy |
Pedagog, psycholog |
Cały rok |
|
|
Rozpoznawanie warunków życia i sytuacji rodzinnej uczniów i określanie potrzebnej pomocy : psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej np. lekarskiej kierowanie uczniów do poradni specjalistycznych lub instytucji wspomagających rodziny w sytuacjach kryzysowych pomoc materialna w postaci stypendium lub zasiłku szkolnego |
Wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy, dyrekcja szkoły, członkowie Komisji Socjalnej
|
|
|
II Wspieranie rodzin uczniów w sytuacjach kryzysowych |
Rozmowy indywidualne |
Wychowawca, psycholog, pedagog, rodzice, pielęgniarka szkolna |
|
|
|
Kierowanie rodzin uczniów do specjalistów i punktów konsultacyjnych dla osób z problemami np. alkoholowymi
|
Wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy |
|
PPP w Piasecznie, poradnie specjalistyczne, Centrum Pomocy Rodzinie, Policja, Sąd Rodzinny |
|
Współpraca z policją i sądem |
|
|
|
|
Otoczenie dzieci z rodzin w sytuacjach kryzysowych szczególną opieką i troską – dodatkowa pomoc w nauce i wsparcie |
Wychowawcy, pedagodzy . psycholodzy, nauczyciele , dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna
|
|
Policja, GKRPA, sądy, przychodnia EDMED |
III Rozpoznawanie postaw autodestrukcyjnych u młodzieży przejawiających się w zachowaniach nieakceptowanych społecznie |
Obserwacja uczniów
|
Wychowawcy, pedagodzy pielęgniarka szkolna. psycholodzy |
Praca całoroczna
|
|
|
Rozmowy indywidualne |
Pedagog, psycholog |
Praca całoroczna
|
|
|
Kierowanie uczniów do specjalistów (psychiatra, psycholog, terapeuta)
|
Pedagog, psycholog |
|
Poradnie Psychologiczno Pedagogiczne, Poradnie Zdrowia Psychicznego |
IV Wykrywanie wad rozwojowych u uczniów |
Bilanse 10 i 14 latków |
Pielęgniarka szkolna |
Praca całoroczna
|
Przychodnia Edmed |
|
Kierowanie uczniów do lekarzy specjalistów |
Pielęgniarka szkolna |
Praca całoroczna
|
|
następna » |
---|