Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU PROFLAKTYKI

Email Drukuj PDF
Spis treści
PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU PROFLAKTYKI
Strona 2
Wszystkie strony

PROPOZYCJA ZMIAN DO PROGRAMU PROFLAKTYKI

ZSP w Nowej Iwicznej

Szkoła Podstawowa IV – VI i Gimnazjum

rok szkolny 2015/16

Program profilaktyki stanowi uzupełnienie  programu wychowawczego szkoły. Z  obserwacji  jakie poczyniliśmy w ostatnim  roku wynika, że spośród zachowań ryzykownych młodzieży  eskalacja nastąpiła w  używaniu  substancji psychoaktywnych , szczególnie alkoholu . Dlatego planujemy działania profilaktyczne  mające na celu uświadamianie młodzieży o  szkodliwości stosowania używek zagrażających  zdrowiu,  podejmujemy zdecydowane kroki mające na celu informowanie rodziców  o  zagrożeniach wynikających ze stosowania przez młodzież używek, nie zaprzestając  pracy nad zmianą zachowań agresywnych  i zastępowania ich postawami społecznie akceptowanymi. W tegorocznym programie profilaktycznym zamierzamy prowadzić edukację włączającą osoby niepełnosprawne do społeczności szkolnej    oraz proponujemy  zajęcia kształtujące postawy asertywne.

Program nasz zawiera cztery strategie profilaktyczne :

1. Działania informacyjne

2. Działania edukacyjne

3. Strategie alternatywne

4. Strategie interwencyjne



 

Działania informacyjne

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I Zwiększenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z uzależnień

 

Realizacja programu profilaktycznego w  klasach gimnazjalnych i szkoły podstawowej IV-VI  ,,Odlot czy upadek,,

Realizacja programu : Cyfrowe kompetencje społeczne

Firma ,, Krokus ,,  terapeuta prowadzący program

Psycholog, pedagog

Wrzesień/październik/ listopad


 

 

Organizowanie konkursów

tematycznych z zakresu profilaktyki uzależnień na terenie szkoły

 

Pedagodzy, psycholodzy

 

Zgodnie z harmonogramem

PARPA

 

 

Udział w konkursach organizowanych na terenie Gminy Lesznowola oraz w kampaniach ogólnokrajowych

Pedagodzy, wychowawcy, pielęgniarka szkolna

Zgodnie z harmonogramem

Organizacje krajowe PARPA, Fundacja Maraton

 

Przeprowadzenie akcji

plakatowej

Pielęgniarka szkolna, pedagodzy

Marzec 2016

 

 

Profilaktyka uzależnień od nikotyny – pogadanka w klasach V

Pielęgniarka szkolna

Listopad 2015

 

 

Profilaktyka HIV i AIDS w I gimnazjum

Pielęgniarka szkolna

Listopad 2015

 

 

Program walki z otyłością – pogadanki, spotkania z dietetykami, współpraca z Polskim Towarzystwem Dietetycznym

Pielęgniarka szkolna

Zgodnie z harmonogramem

Polskie Towarzystwo

Dietetyczne

 

Profilaktyka raka piersi oraz szyjki macicy klasy II i III gimnazjum -  dziewczęta

Pielęgniarka szkolna

Marzec 2016

 

 

Pierwsza pomoc przed medyczna  klasy II gimnazjum   i V SP

Pielęgniarka szkolna

Grudzień  2015

 

 

Spektakle  profilaktyczne

Pedagog

Zgodnie z harmonogramem

 

II Propagowanie zdrowego stylu życia

Realizacja programów propagujących zdrowy tryb życia. Pogadanki na temat chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem

Program ,, Energia w puszce,, , Zdrowe żywienie zawsze w cenie ,,

Nauczyciele WF, wychowawcy, pedagodzy, pielęgniarka szkolna

spotkanie z dietetyczką

Praca całoroczna

Pielęgniarka szkolna, pedagodzy

 

Udział w międzyszkolnych imprezach  sportowych, zawodach i  rajdach rowerowych, wycieczki klasowe

Nauczyciele WF, wychowawcy, nauczyciele przyrody i geografii

Według harmonogramu wycieczek

Organizatorzy imprez sportowych

 

Indywidualne rozmowy z uczniami

Wychowawcy, pedagodzy, psycholog

 

 

III Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w środowisku

Spotkania uczniów z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie pogadanki na tematy : Zasady zachowania bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą..Odpowiedzialność prawna nieletnich. Zasady ruchu drogowego i pieszego w drodze do i ze szkoły

Inne tematy wynikające z bieżącej sytuacji wynikające z bieżących potrzeb

 

Pedagog, psycholog, policjant prowadzący

 

Dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna, pedagog

Według harmonogramu

 

 

Według potrzeb

Policjanci prowadzący spotkania..Komenda Policji w Lesznowoli.

 

Przeszkolenie Rady Pedagogicznej przez policję w zakresie podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych

Dyrekcja szkoły, pedagodzy

Według harmonogramu rad pedagogicznych

 

 

Ćwiczenia ewakuacyjne na wypadek konieczności opuszczenia szkoły

Nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie uczniów do ewakuacji szkoły

Według harmonogramu pracy szkoły

Instytucje wspomagające pracę szkoły

 

Pogadanki na temat zachowania zgodnego z regulaminami pracowni – zapoznawanie z regulaminami pracowni

Nauczyciele -opiekunowie pracowni

Według potrzeb

 

IV Profilaktyka zachowań agresywnych wśród młodzieży

Godziny wychowawcze z pedagogiem i psychologiem  poświęcone tematyce niwelowania zachowań agresywnych i używania wulgaryzmów

Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

Praca całoroczna

 

 

Rozmowy indywidualne z uczniami

Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

Praca całoroczna

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozmowy z rodzicami przejawiających zachowania agresywne oraz stosujących przemoc wobec swoich kolegów i koleżanek – kierowanie rodziców do instytucji wspomagających pracę szkoły : poradnie specjalistyczne, ośrodki, sąd

Wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

Praca całoroczna

 

V Kształtowanie postaw prospołecznych i altruistycznych

Program „Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną klasy”

Osoba niepełnosprawna z Fundacji” Sprawni” Alicja Nowak

Psycholog, pedagog, wychowawcy

Listopad  2015

 

 

 

Działania edukacyjne – rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I Rozwijanie umiejętności prospołecznych – „Ja i inni”

Zajęcia integracyjne w klasach z elementami psychoedukacji:

  • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych relacji rówieśniczych
  • kształtowanie postaw asertywnych
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • rozumienie i nazywanie własnych emocji i zachowań

Psycholodzy, pedagodzy

 

Praca całoroczna – w klasach według potrzeb

 

 

Organizowanie imprez szkolnych z udziałem rodziców i uczniów np.  dni sportu, kiermasze, uroczystości szkolne

Program ,,Recyklujesz – świat ratujesz,,

Wychowawcy, rodzice, nauczyciele przedmiotowi

Zgodnie z harmonogramem imprez klasowych i szkolnych

Rodzice, organizacje współpracujące ze szkołą

 

Rozmowy indywidualne

Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

 

Praca całoroczne

 

II Przeciwdziałanie agresji i przemocy

 

Socjoterapia małych grup - klasy IV

Godziny wychowawcze o tematyce „Jak    przeciwdziałać agresji i przemocy”, zajęcia indywidualne z uczniami przejawiającymi zachowania agresywne- elementy Treningu Zastępowania Agresji – dla uczniów klas VI i gimnazjum

Zajęcia dla klas VI SP z komunikacji bez przemocy – „ Język szakala i język żyrafy”

 

Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

Praca całoroczna

 

 

Rozmowy indywidualne z uczniami

Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

Praca całoroczna

 

 

Rozmowy z rodzicami

Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

Praca całoroczna

 

 

Rozwiązywanie bieżących problemów klasowych

Psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

Praca całoroczna

 

III Konsekwentne i zdecydowane działania wszystkich pracowników szkoły wobec niewłaściwych zachowań na terenie szkoły

 

Stanowcze i konsekwentne reagowanie pracowników szkoły na  stosowanie przemocy fizycznej i słownej oraz inne agresywne zachowania uczniów

Wszyscy pracownicy szkoły

Praca całoroczna

Pracownicy obsługi i administracji szkoły, rodzice

IV Rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie świadomych postaw społecznych

Szkolenie dla rodziców  „ Problemy psychiczne i emocjonalne młodzieży w okresie adolescencji”

Specjalista zajmującą się tą tematyką, psychiatra

Zgodnie z planem pracy szkoły

 

V Tolerancja wobec przedstawicieli innych nacji

Realizacja gminnego programu kształtującego postawy tolerancji wobec osób innych nacji

Współpracujący specjaliści

 

 

VI Współpraca z Fundacją na Rzecz  Osób Niepełnosprawnych

Wolontariat

Współpracujący niepełnosprawni

Praca całoroczna

 

VII Współpraca z Fundacją ,,Pomóż dorosnąć”

Stypendia, dodatkowe zajęcia dla uczniów

Pedagog, psycholog

Praca całoroczna

 

Strategie alternatywne : pomoc w zaspakajaniu ważnych potrzeb, możliwość angażowania się w działalność rozwijającą pozytywnie osobowość uczniów

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I Rozszerzanie i pogłębianie zainteresowań uczniów

Kontynuacja i poszerzanie zakresu działań szkolnych szkól zainteresowań kół zainteresowań

Opiekunowie szkolnych kół zainteresowań

Praca całoroczna

 

 

Wyjazdy na wystawy z różnych dziedzin sztuki

 

 

Zgodnie z harmonogramem wyjazdów i wycieczek

 

II Przedstawienie uczniom różnorodnych form działania, stylów życia, hobby

Zapraszanie osób o nietuzinkowych pasjach i zainteresowaniach, organizowanie spotkań z ciekawym osobami

Specjaliści z danej dziedziny ( archeolog)

Zgodnie z harmonogramem

 

 

Poszerzanie zajęć z oferty pozaszkolnej na terenie szkoły

 

 

Osoby organizujące zajęcia pozaszkolne

Strategie interwencyjne

Strategie profilaktyczne -

zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I Diagnozowanie potrzeb uczniów

Częste kontakty z rodzicami, rozmowy

Pedagog, psycholog

Cały rok

 

 

Rozpoznawanie warunków życia i sytuacji rodzinnej uczniów i określanie potrzebnej pomocy : psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej np.  lekarskiej

kierowanie uczniów do poradni specjalistycznych lub instytucji wspomagających rodziny w sytuacjach kryzysowych

pomoc materialna w postaci stypendium lub zasiłku szkolnego

Wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy, dyrekcja szkoły, członkowie Komisji Socjalnej

 

 

 

II Wspieranie rodzin uczniów w sytuacjach kryzysowych

Rozmowy indywidualne

Wychowawca, psycholog, pedagog, rodzice, pielęgniarka szkolna

 

 

 

Kierowanie rodzin  uczniów do specjalistów  i punktów konsultacyjnych dla osób z problemami np. alkoholowymi

 

Wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy

 

PPP w Piasecznie, poradnie specjalistyczne, Centrum Pomocy Rodzinie, Policja, Sąd Rodzinny

 

Współpraca z policją i sądem

 

 

 

 

Otoczenie dzieci z rodzin w sytuacjach kryzysowych szczególną opieką i troską – dodatkowa pomoc w nauce i  wsparcie

Wychowawcy, pedagodzy . psycholodzy, nauczyciele , dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna

 

 

Policja, GKRPA, sądy, przychodnia EDMED

III Rozpoznawanie postaw autodestrukcyjnych u młodzieży przejawiających się w zachowaniach nieakceptowanych społecznie

Obserwacja uczniów

 

Wychowawcy, pedagodzy pielęgniarka szkolna. psycholodzy

Praca całoroczna

 

 

 

Rozmowy indywidualne

Pedagog, psycholog

Praca całoroczna

 

 

 

Kierowanie uczniów do specjalistów (psychiatra, psycholog, terapeuta)

 

Pedagog, psycholog

 

Poradnie Psychologiczno Pedagogiczne, Poradnie Zdrowia Psychicznego

IV Wykrywanie wad rozwojowych u uczniów

Bilanse 10 i 14 latków

Pielęgniarka szkolna

Praca całoroczna

 

Przychodnia Edmed

 

Kierowanie uczniów do lekarzy specjalistów

Pielęgniarka szkolna

Praca całoroczna