PROGRAM PROFILAKTYKI DLA KLAS EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Program Profilaktyki ma na celu wyposażenie uczniów w wiedzę o sobie, innych, oraz otaczającym ich świecie. Umożliwienie nabycia wiedzy i umiejętności pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie oraz podejmowanie lepszych decyzji odnośnie swojego zdrowia i życia.
- 1. Dbałość o bezpieczeństwo, higienę i zdrowie
- Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole(wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
- Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznej drogi do i ze szkoły (wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
- zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w czasie ferii i wakacji letnich(wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
- Realizacja programów zdrowotnych: „Wolność oddechu – zapobiegaj astmie” (kl.I); „Radosny uśmiech radosna przyszłość „ (kl.II); „Czyste powietrze wokół nas – program przedszkolnej edukacji antynikotynowej” (kl.0); pielęgniarka szkolna.
Bezpieczeństwo w Internecie i bezpieczeństwo innych narzędzi komunikacyjnych, portali społecznościowych, .
-Dyżury nauczycieli
-Inne działania i zajęcia profilaktyczne realizowane wg potrzeb.
- 2. Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy rówieśniczej, kształtowanie umiejętności społecznych i interpersonalnych.
- Zajęcia warsztatowe: „Trening inteligencji emocjonalnej”; ”Stres w naszej klasie – jak sobie z nim radzić”; „Sztuka samoobrony słowami”, zajęcia warsztatowe” , zapoznanie z technikami relaksacyjnymi.- - Kl. I-II badania kwestionariuszowe w klasach sprawdzające deklarowany przez uczniów poziom agresji i jej rodzaje, wykluczenie uczniów z grupy, poziom stresu szkolnego, oraz inne zjawiska o charakterze patologicznym(psycholog, pedagog). Badania te pozwolą dokonać ewaluacji pracy wychowawczej i profilaktycznej w tym zakresie, oraz pomogą w lepszym planowaniu tych działań.
-Zajęcia warsztatowe „Już wiem, co robić” (kl. 1c, 1d,1a,2a,2b,2g),
- 3. -Zajęcia warsztatowe „Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawna” kl. III,(edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych)
- Realizacja programu profilaktyki dotyczącego przeciwdziałania agresji wśród dzieci i kształtowania umiejętności radzenia sobie z agresją innych – firma „KROKUS”.” Konflikt- jak rozwiązywać spory”
- Zajęcia z psychoedukacyjne z psychologiem: (0-I) „Bezpieczeństwo i kultura w Internecie”;
- „Zajęcia integracyjne dla klas I
-Rozwiązywanie konfliktów między uczniami, wspieranie działań wychowawczych rodziców.(pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy).
-Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę w jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej.(pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy klas).
-Kierowanie rodziców do instytucji wspomagających pracę szkoły(pedagodzy, psycholodzy).
-Pełnienie przez nauczycieli dyżurów podczas przerw, na korytarzach i przy stołówce szkolnej.
-Zajęcia integracyjne z klasami(pedagodzy, psycholodzy).
-Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne z uczniami.(pedagodzy, psycholodzy).
- 4. Rozwijanie sprawności fizycznej uczniów, dbanie o właściwy rozwój sensomotoryczny
-Bogata oferta zajęć sportowych na terenie szkoły (szczegółowa lista zajęć sportowych i zawodów na rok szkolny 2015/2016 dostępna u nauczycieli wychowania fizycznego)
-Kierowanie uczniów na badania lekarskie
-Opieka pielęgniarki szkolnej
-Zajęcia ruchowe w czasie przerw, prowadzone przez nauczycieli wychowania fizycznego
- Konkursy sportowe organizowane przez świetlicę.
- 5. Pedagogizacja rodziców
-Poradnictwo indywidualne dla rodziców, dyżury w ramach zebrań i dni otwartych
-Zajęcia warsztatowe dla rodziców przy okazji zebrań o tematyce interesującej rodziców (propozycje z zakresu rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, oraz zagadnień natury wychowawczej)-zajęcia o charakterze warsztatowym „Bariery emocjonalne”, edukacja prawna rodziców.
Program profilaktyki będzie monitorowany pod kątem jego skuteczności i zgodności z potrzebami środowiska szkolnego. Program będzie podlegał również ewaluacji. Na początku roku szkolnego i po pierwszym semestrze będą analizowane wnioski z zebrań, Rad Pedagogicznych, Spotkań Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu Nauczania Przedszkolnego i Wczesnoszkolnego . Przeanalizowane i ewaluowane będą również wyniki badań kwestionariuszowych uczniów i rodziców co da możliwość modyfikacji
w/w programu.
« poprzednia | następna » |
---|