PROGRAM PROFLIAKTYKI ZSP W NOWEJ IWICZNEJ
Szkoła Podstawowa i Gimnazjum
rok szkolny 2012/13
Program profilaktyki stanowi uzupełnienie programu wychowawczego szkoły.
Z obserwacji jakie poczyniliśmy w ostatnich latach wynika, że spośród zachowań ryzykownych młodzieży eskalacja nastąpiła w używaniu tytoniu, substancji psychoaktywnych tzw. dopalaczy oraz nadużyć przy wykorzystaniu INTERNETU.
Dlatego planujemy działania profilaktyczne mające na celu uświadamianie młodzieży o szkodliwości stosowania używek zagrażających zdrowiu, podejmujemy zdecydowane kroki mające na celu informowanie rodziców o zagrożeniach wynikających z niewłaściwego użytkowania i nadmiernego korzystania z sieci nie zaprzestając pracy nad zmianą zachowań agresywnych i zastępowania ich postawami społecznie akceptowanymi.
Program nasz zawiera cztery strategie profilaktyczne :
1. Działania informacyjne
2. Działania edukacyjne
3. Strategie alternatywne
4. Strategie interwencyjne
Działania informacyjne
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Zwiększenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z uzależnień – nikotyna, alkohol, narkotyki, „dopalacze |
i gimnazjum w zakresie uzależnienia od narkotyków i innych substancji psychoaktywnych. Spotkanie dla rodziców o tej tematyce. Szkolenie dla RP |
pedagodzy, osoba prowadząca program |
marzec, kwiecień 2012 |
psycholog terapeuta prowadzący program |
|
|
wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy |
|
Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii |
|
|
pedagodzy, wychowawcy, pielęgniarka szkolna |
zgodnie z harmonogramem |
Organizacje krajowe: PARPA, Fundacja Maraton |
|
|
pielęgniarka szkolna, pedagodzy |
listopad 2012 |
|
|
|
pedagodzy |
|
|
|
|
pielęgniarka szkolna |
kwiecień 2012 |
|
|
|
pielęgniarka szkolna |
kwiecień, maj 2012 |
|
|
|
pielęgniarka szkolna |
styczeń 2012 |
|
II Propagowanie zdrowego stylu życia |
|
nauczyciele wf, wychowawcy, pedagodzy, pielęgniarka szkolna |
luty, marzec, kwiecień 2012 |
pielęgniarka szkolna, pedagodzy |
|
|
nauczyciele wf, wychowawcy, nauczyciele przyrody i geografii |
według harmonogramu wycieczek |
organizatorzy imprez sportowych |
|
|
wychowawcy, pedagodzy, psycholog |
|
|
III Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w środowisku |
Zasady ruchu drogowego i pieszego w drodze do i ze szkoły. Pokaz pracy policji z psem wykrywającym narkotyki oraz inne tematy wynikające z bieżącej sytuacji |
pedagog, psycholog, policjant |
|
policjanci prowadzący spotkania, Komenda Policji w Lesznowoli |
|
|
dyrekcja szkoły, pedagodzy |
według harmonogramu rad pedagogicznych |
|
|
|
nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie uczniów do ewakuacji szkoły |
według harmonogramu pracy szkoły |
instytucje wspomagające pracę szkoły |
|
|
nauczyciele -opiekunowie pracowni |
według potrzeb |
|
IV Profilaktyka zachowań agresywnych wśród młodzieży |
|
pedagodzy, osoby prowadzące program dla uczniów |
praca całoroczna |
|
|
|
wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
praca całoroczna |
|
|
|
wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
praca całoroczna |
|
|
|
wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy |
praca całoroczna |
|
V Kształtowanie postaw prospołecznych i altruistycznych |
Program „Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną” |
Osoba niepełnosprawna z Fundacji ”Sprawni” |
listopad, grudzień 2012 |
|
Działania edukacyjne – rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Rozwijanie umiejętności poprawnych relacji z rówieśnikami |
kształtowanie postaw asertywnych
|
psycholodzy, pedagodzy
|
praca całoroczna – w klasach według potrzeb |
|
|
|
wychowawcy, rodzice, nauczyciele przedmiotowi |
zgodnie z harmonogramem imprez klasowych i szkolnych |
rodzice, organizacje współpracujące ze szkołą |
|
|
psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy
|
praca całoroczne |
|
II Przeciwdziałanie agresji i przemocy |
Komunikacja bez przemocy, Poznajemy Siebie, Ujarzmić stres - dla klas VI i III gimnazjum, socjoterapia małych grup |
psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
kwiecień, maj 2013 |
|
|
|
psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
praca całoroczna |
|
|
|
psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
praca całoroczna |
|
|
|
psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy |
praca całoroczna |
|
III Konsekwentne i zdecydowane działania wszystkich pracowników szkoły
|
Stanowcze i konsekwentne reagowanie pracowników szkoły na stosowanie przemocy fizycznej i słownej oraz inne agresywne zachowania uczniów |
wszyscy pracownicy szkoły |
praca całoroczna |
pracownicy obsługi i administracji szkoły, rodzice |
IV Rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie świadomych postaw społecznych |
|
|
zgodnie z planem pracy szkoły |
|
|
|
|
zgodnie z programem wychowawczym klas |
|
V Tolerancja wobec przedstawicieli innych kultur, narodowości |
Realizacja gminnego programu kształtującego postawy tolerancji wobec osób innych kultur, narodowości |
współpracujący specjaliści |
|
|
VI Współpraca z Fundacją na Rzecz Osób Niepełnosprawnych |
Wolontariat |
współpracujący niepełnosprawni |
praca całoroczna |
|
VII Współpraca z Fundacją ,,Pomóż dorosnąć” |
Stypendia, dodatkowe zajęcia dla uczniów |
pedagog, psycholog |
praca całoroczna |
|
Strategie alternatywne : pomoc w zaspakajaniu ważnych potrzeb, możliwość angażowania się w działalność rozwijającą pozytywnie osobowość uczniów
Strategie profilaktyczne -zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające |
I Rozszerzanie i pogłębianie zainteresowań uczniów |
szkolnych szkól zainteresowań kół zainteresowań |
opiekunowie szkolnych kół zainteresowań |
praca całoroczna |
|
|
|
|
zgodnie z harmonogramem wyjazdów i wycieczek |
|
II Przedstawienie uczniom różnorodnych form działania, stylów życia, hobby |
|
nauczyciele |
|
|
|
|
|
|
osoby organizujące zajęcia pozaszkolne |
Strategie interwencyjne
Strategie profilaktyczne - zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Instytucje i osoby wspomagające
|
I Diagnozowanie potrzeb uczniów
|
|
pedagog, psycholog |
|
|
|
|
pedagog, psycholog |
|
|
|
|
wychowawcy, pedagodzy . psycholodzy, dyrekcja szkoły, członkowie komisji socjalnej
|
|
|
II Wspieranie rodzin uczniów w sytuacjach kryzysowych |
|
wychowawca, psycholog, pedagog, rodzice, pielęgniarka szkolna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy |
|
PPP w Piasecznie, poradnie specjalistyczne, Centrum Pomocy Rodzinie, policja, sąd rodzinny |
|
|
|
|
|
|
|
wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy, nauczyciele , dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna
|
|
policja, GKRPA, sądy, przychodnia EDMED |
III Rozpoznawanie postaw autodestrukcyjnych u młodzieży przejawiających się w zachowaniach nieakceptowanych społecznie |
|
wychowawcy, pedagodzy pielęgniarka szkolna, psycholodzy |
praca całoroczna
|
|
|
|
pedagog, psycholog |
praca całoroczna
|
|
|
(psychiatra, psycholog, terapeuta)
|
pedagog, psycholog |
|
poradnie psychologiczno- pedagogiczne, poradnie zdrowia psychicznego |
IV Wykrywanie wad rozwojowych u uczniów |
|
pielęgniarka szkolna |
praca całoroczna
|
Przychodnia Edmed |
|
|
pielęgniarka szkolna |
praca całoroczna
|
|
« poprzednia | następna » |
---|