Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Program profilaktyki Gim

Email Drukuj PDF

PROGRAM PROFLIAKTYKI ZSP W NOWEJ IWICZNEJ

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum

rok szkolny 2012/13

Program profilaktyki stanowi uzupełnienie  programu wychowawczego szkoły.

Z  obserwacji  jakie poczyniliśmy w ostatnich latach  wynika, że spośród zachowań ryzykownych młodzieży  eskalacja nastąpiła w  używaniu tytoniu,  substancji psychoaktywnych tzw. dopalaczy oraz nadużyć przy wykorzystaniu INTERNETU.

Dlatego planujemy działania profilaktyczne  mające na celu uświadamianie młodzieży o szkodliwości stosowania używek zagrażających  zdrowiu,  podejmujemy zdecydowane kroki mające na celu informowanie rodziców o zagrożeniach wynikających z niewłaściwego użytkowania i nadmiernego korzystania z sieci nie zaprzestając pracy nad zmianą zachowań agresywnych  i zastępowania ich postawami społecznie akceptowanymi.

Program nasz zawiera cztery strategie profilaktyczne :

1. Działania informacyjne

2. Działania edukacyjne

3. Strategie alternatywne

4. Strategie interwencyjne

Działania informacyjne

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I  Zwiększenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z uzależnień – nikotyna, alkohol, narkotyki, „dopalacze

  1. Realizacja programu profilaktycznego w  klasach VI SP

i gimnazjum w zakresie uzależnienia od narkotyków i innych substancji psychoaktywnych.

Spotkanie dla rodziców o tej tematyce.

Szkolenie dla RP

pedagodzy,  osoba prowadząca program

marzec, kwiecień 2012

psycholog terapeuta prowadzący program

 

  1. Organizowanie konkursów tematycznych z zakresu profilaktyki uzależnień na terenie szkoły

wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy

 

Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii

 

  1. Udział w konkursach organizowanych na terenie Gminy Lesznowola oraz w kampaniach ogólnokrajowych

pedagodzy, wychowawcy, pielęgniarka szkolna

zgodnie z harmonogramem

Organizacje krajowe: PARPA,

Fundacja Maraton

 

  • Przeprowadzenie akcji plakatowej oraz przygotowanie gazetki na temat zagrożeń

pielęgniarka szkolna, pedagodzy

listopad 2012

 

 

  • Pogadanka w klasach VI na temat szkodliwości nikotyny

pedagodzy

 

 

 

  • HIV , AIDS – pogadanka dla klas I gimnazjum

pielęgniarka szkolna

kwiecień 2012

 

 

  • Profilaktyka raka piersi oraz szyjki macicy klasy II i III gimnazjum (dziewczęta)

pielęgniarka szkolna

kwiecień, maj 2012

 

 

  • Pierwsza pomoc przed -medyczna  klasy V SP i II gimnazjum

 

pielęgniarka szkolna

styczeń 2012

 

II Propagowanie zdrowego stylu życia

  1. Realizacja programów propagujących zdrowy tryb życia, konkursy, na temat zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania - klasy V, VI i I gimnazjum.
  2. Pogadanki na temat chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem

nauczyciele wf, wychowawcy, pedagodzy, pielęgniarka szkolna

luty, marzec, kwiecień 2012

pielęgniarka szkolna, pedagodzy

 

  1. Udział w międzyszkolnych imprezach  sportowych, zawodach i  rajdach rowerowych, wycieczki klasowe

nauczyciele wf, wychowawcy, nauczyciele przyrody i geografii

według harmonogramu wycieczek

organizatorzy imprez sportowych

 

  1. Indywidualne rozmowy z uczniami

wychowawcy, pedagodzy, psycholog

 

 

III Zapoznawanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w środowisku

  1. Spotkania uczniów z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie pogadanki na tematy: Zasady zachowania bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą. Odpowiedzialność prawna nieletnich.

Zasady ruchu drogowego i pieszego w drodze do i ze szkoły. Pokaz pracy policji z psem wykrywającym narkotyki oraz inne tematy wynikające z bieżącej sytuacji

pedagog, psycholog, policjant

 

policjanci prowadzący spotkania,

Komenda Policji w Lesznowoli

 

  1. Przeszkolenie Rady Pedagogicznej przez policję w zakresie podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych

 

dyrekcja szkoły, pedagodzy

według harmonogramu rad pedagogicznych

 

 

  1. Ćwiczenia ewakuacyjne na wypadek konieczności opuszczenia szkoły

nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie uczniów do ewakuacji szkoły

według harmonogramu pracy szkoły

instytucje wspomagające pracę szkoły

 

  1. Pogadanki na temat zachowania zgodnego z regulaminami pracowni – zapoznawanie z regulaminami pracowni

nauczyciele -opiekunowie pracowni

według potrzeb

 

IV Profilaktyka zachowań agresywnych wśród młodzieży

  1. Zajęcia profilaktyczne dla klas  SP i gimnazjum – program profilaktyczny przeciw agresji (elementy programu ART)

pedagodzy, osoby prowadzące program dla uczniów

praca całoroczna

 

 

  1. Godziny wychowawcze poświęcone tematyce niwelowania zachowań agresywnych

wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

praca całoroczna

 

 

  1. Rozmowy indywidualne z uczniami

wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

praca całoroczna

 

 

  1. Rozmowy z rodzicami przejawiających zachowania agresywne oraz stosujących przemoc wobec swoich kolegów i koleżanek – kierowanie rodziców do instytucji wspomagających pracę szkoły: poradnie specjalistyczne, ośrodki, sąd

wychowawcy, psycholodzy, pedagodzy

praca całoroczna

 

V Kształtowanie postaw prospołecznych i altruistycznych

Program „Pierwszy kontakt z osobą niepełnosprawną”

Osoba niepełnosprawna z Fundacji ”Sprawni”

listopad, grudzień  2012

 

Działania edukacyjne – rozwijanie umiejętności psychologicznych i społecznych

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I  Rozwijanie umiejętności poprawnych relacji z rówieśnikami

  1. Zajęcia integracyjne w klasach z elementami psychoedukacji :

kształtowanie postaw asertywnych

  • umiejętność odmawiania
  • wspomaganie w budowaniu poczucia własnej wartości

psycholodzy, pedagodzy

 

praca całoroczna – w klasach według potrzeb

 

 

  1. Organizowanie imprez szkolnych z udziałem rodziców i uczniów np.  dni sportu, kiermasze, uroczystości szkolne

wychowawcy, rodzice, nauczyciele przedmiotowi

zgodnie z harmonogramem imprez klasowych i szkolnych

rodzice, organizacje współpracujące ze szkołą

 

  1. Rozmowy indywidualne

psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

 

praca całoroczne

 

II  Przeciwdziałanie agresji i przemocy

  1. Warsztaty dla uczniów:

Komunikacja bez przemocy, Poznajemy Siebie,

Ujarzmić stres - dla klas VI  i III gimnazjum,

socjoterapia małych grup

psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

kwiecień, maj 2013

 

 

  1. Rozmowy indywidualne z uczniami

psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

praca całoroczna

 

 

  1. Rozmowy z rodzicami

psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

praca całoroczna

 

 

  1. Rozwiązywanie bieżących problemów klasowych

psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy

praca całoroczna

 

III Konsekwentne i zdecydowane działania wszystkich pracowników szkoły

 

Stanowcze i konsekwentne reagowanie pracowników szkoły na  stosowanie przemocy fizycznej i słownej oraz inne agresywne zachowania uczniów

wszyscy pracownicy szkoły

praca całoroczna

pracownicy obsługi

i administracji szkoły, rodzice

IV Rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie świadomych postaw społecznych

  1. Szkolenie dla nauczycieli ZSP na temat specyficznych problemów psychologicznych i zagrożeń młodzieży - internet

 

zgodnie z planem pracy szkoły

 

 

  1. Zajęcia profilaktyczne dla uczniów SP i Gimnazjum „Jak unikać zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci” dla klas VI, I gimnazjum

 

zgodnie z programem wychowawczym klas

 

V Tolerancja wobec przedstawicieli innych kultur, narodowości

Realizacja gminnego programu kształtującego postawy tolerancji wobec osób innych kultur, narodowości

współpracujący specjaliści

 

 

VI Współpraca z Fundacją na Rzecz  Osób Niepełnosprawnych

Wolontariat

współpracujący niepełnosprawni

praca całoroczna

 

VII Współpraca z Fundacją ,,Pomóż dorosnąć”

Stypendia, dodatkowe zajęcia dla uczniów

pedagog, psycholog

praca całoroczna

 

Strategie alternatywne : pomoc w zaspakajaniu ważnych potrzeb, możliwość angażowania się w działalność rozwijającą pozytywnie osobowość uczniów

 

 

Strategie profilaktyczne -zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I Rozszerzanie i pogłębianie zainteresowań uczniów

  1. Kontynuacja i poszerzanie zakresu działań

szkolnych szkól zainteresowań kół zainteresowań

opiekunowie szkolnych kół zainteresowań

praca całoroczna

 

 

  1. Wyjazdy na wystawy z różnych dziedzin sztuki

 

 

zgodnie z harmonogramem wyjazdów i wycieczek

 

II Przedstawienie uczniom różnorodnych form działania, stylów życia, hobby

  1. Zapraszanie osób o nietuzinkowych pasjach i zainteresowaniach, organizowanie spotkań z ciekawym osobami

nauczyciele

 

 

 

  1. Poszerzanie zajęć z oferty pozaszkolnej na terenie szkoły

 

 

osoby organizujące zajęcia pozaszkolne

Strategie interwencyjne

Strategie profilaktyczne -

zadania

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

Instytucje i osoby wspomagające

I  Diagnozowanie potrzeb

uczniów

 

  1. Częste kontakty z rodzicami, rozmowy

pedagog, psycholog

 

 

 

  1. Wywiady środowiskowe

pedagog, psycholog

 

 

 

  1. Rozpoznawanie warunków życia i sytuacji rodzinnej uczniów i określanie potrzebnej pomocy:
  • psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej np.  lekarskiej
  • kierowanie uczniów do poradni specjalistycznych lub instytucji wspomagających rodziny w sytuacjach kryzysowych
  • pomoc materialna w postaci stypendium lub zasiłku szkolnego

 

wychowawcy, pedagodzy . psycholodzy, dyrekcja szkoły, członkowie komisji socjalnej

 

 

 

II  Wspieranie rodzin uczniów w sytuacjach kryzysowych

  1. Rozmowy indywidualne

wychowawca, psycholog, pedagog, rodzice, pielęgniarka szkolna

 

 

 

  1. Spotkania terapeutyczne

 

 

 

 

  1. Kierowanie rodzin  uczniów do specjalistów i punktów konsultacyjnych dla osób z problemami np. alkoholowymi

 

wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy

 

PPP w Piasecznie, poradnie specjalistyczne, Centrum Pomocy Rodzinie, policja,

sąd rodzinny

 

  1. Współpraca z policją i sądem

 

 

 

 

  1. Otoczenie dzieci z rodzin w sytuacjach kryzysowych szczególną opieką i troską – dodatkowa pomoc w nauce i  wsparcie

wychowawcy, pedagodzy,

psycholodzy, nauczyciele , dyrekcja szkoły, pielęgniarka szkolna

 

 

policja, GKRPA, sądy, przychodnia EDMED

III Rozpoznawanie postaw autodestrukcyjnych u młodzieży przejawiających się w zachowaniach nieakceptowanych społecznie

  1. Obserwacja uczniów

 

wychowawcy, pedagodzy pielęgniarka szkolna, psycholodzy

praca całoroczna

 

 

 

  1. Rozmowy indywidualne

pedagog, psycholog

praca całoroczna

 

 

 

  1. Kierowanie uczniów do specjalistów

(psychiatra, psycholog, terapeuta)

 

pedagog, psycholog

 

poradnie psychologiczno- pedagogiczne, poradnie zdrowia psychicznego

IV Wykrywanie wad rozwojowych u uczniów

  1. Bilanse 10 i 14  latków

pielęgniarka szkolna

praca całoroczna

 

Przychodnia Edmed

 

  1. Kierowanie uczniów do lekarzy specjalistów

pielęgniarka szkolna

praca całoroczna