Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Program profilaktyki SP

Email Drukuj PDF

PROGRAM PROFILAKTYKI DLA KLAS EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013

 

Program Profilaktyki ma na celu wyposażenie uczniów w wiedzę o sobie, innych, oraz otaczającym ich świcie. Umożliwi nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie oraz podejmowanie lepszych decyzji odnośnie swojego życia i zdrowia.

  1. Dbałość o bezpieczeństwo, higienę i zdrowie
    - Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w szkole (wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
    - Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznej drogi do i ze szkoły (wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
    - zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa w czasie ferii i wakacji letnich(wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy)
    - Realizacja programów zdrowotnych: „Wolność oddechu – zapobiegaj astmie” (kl.I); „Radosny uśmiech radosna przyszłość „ (kl.II); „Czyste powietrze wokół nas – program przedszkolnej edukacji antynikotynowej” (kl.0); pielęgniarka szkolna. Zajęcia warsztatowe  „Jem zdrowo, jem kolorowo” (pedagog szkolny, kl.0-III).-Bezpieczeństwo w Internecie i bezpieczeństwo innych narzędzi komunikacyjnych, portali społecznościowych. Warsztatowe zajęcia „Sieciaki” (kl.0-III)- psycholog szkolny
    - Dyżury nauczycieli
    - Inne działania i zajęcia profilaktyczne realizowane wg potrzeb.
  2. Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy rówieśniczej, kształtowaniu umiejętności społecznych i interpersonalnych.
    - Zajęcia warsztatowe: „Trening inteligencji emocjonalnej”; ”Stres w naszej klasie – jak sobie z nim radzić”; „Sztuka samoobrony słowami, zajęcia warsztatowe” Mądrości o złości” (pedagodzy, psycholodzy); - Badania kwestionariuszowe w klasach sprawdzające deklarowany przez uczniów poziom agresji i jej rodzaje, wykluczenie uczniów z grupy, poziom stresu szkolnego, oraz inne zjawiska o charakterze patologicznym(psycholog, pedagog). Badania te pozwolą dokonać ewaluacji pracy wychowawczej i profilaktycznej w tym zakresie, oraz pomogą w lepszym planowaniu tych działań.
    - Konkurs plastyczny „Przyjazna dłoń” mający na celu eliminowanie barier społecznych, rozwijanie tolerancji na innych ludzi (pedagog szkolny kl.0-I). Zajęcia z psychoedukacyjne z psychologiem: (0-I) „ABC emocji”; „Bezpieczeństwo i kultura w Internecie”; „Zajęcia integracyjne – Ja i Inni”.
    - Rozwiązywanie konfliktów między uczniami, wspieranie działań wychowawczych rodziców (pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy).
    - Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę w jej funkcji wychowawczo-profilaktycznej (pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy klas).
    - Kierowanie rodziców do instytucji wspomagających pracę szkoły (pedagodzy, psycholodzy).
    - Pełnienie przez nauczycieli dyżurów podczas przerw, na korytarzach i przy stołówce szkolnej.
    - Zajęcia integracyjne z klasami (pedagodzy, psycholodzy).
    - Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne z uczniami. (pedagodzy, psycholodzy).
  3. Rozwijanie sprawności fizycznej uczniów, dbanie o właściwy rozwój sensomotoryczny
    - Bogata oferta zajęć sportowych na terenie szkoły (szczegółowa lista zajęć sportowych i zawodów na rok szkolny 2011/2012 dostępna u nauczycieli wychowania fizycznego).
    - Kierowanie uczniów na badania lekarskie
    - Opieka pielęgniarki szkolnej
    - Zajęcia ruchowe w czasie przerw, prowadzone przez nauczycieli wychowania fizycznego
  4. Pedagogizacja rodziców
    - Poradnictwo indywidualne dla rodziców, dyżury w ramach zebrań i dni otwartych
    - Zajęcia warsztatowe dla rodziców przy okazji zebrań o tematyce interesującej rodziców (propozycje z zakresu rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, oraz zagadnień natury wychowawczej) - zajęcia o charakterze warsztatowym „Bariery emocjonalne”, „Wychowanie bez klapsa” (pedagodzy szkolni).

Program profilaktyki będzie monitorowany pod kątem jego skuteczności i zgodności z potrzebami środowiska szkolnego. Program będzie podlegał również ewaluacji. Na początku roku szkolnego i po pierwszym semestrze będą analizowane wnioski z zebrań, Rad Pedagogicznych, Spotkań Zespołu Terapii Pedagogicznej, Zespołu Nauczania Przedszkolnego, Wczesnoszkolnego Zintegrowanego. Przeanalizowane i ewaluowane będą również wyniki badań kwestionariuszowych uczniów i rodziców co da możliwość modyfikacji
w/w programu
.