Podstawą prawną wprowadzenia do szkół gimnazjalnych projektu edukacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku,
Informacje ogólne:
1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
b) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
c) wykonanie zaplanowanych działań;
d) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
6. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
7.Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
8. Nauczyciele do dnia 1 września określają tematykę projektów.
9. Tematyka planowanych do realizacji projektów jest przedstawiana przez koordynatora dyrektorowi gimnazjum .
10. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną dopuszcza złożone projekty do realizacji,biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne i warunki, jakimi dysponuje gimnazjum.
11. Dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach, modyfikację listy projektów realizowanych w trakcie roku szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji efektów, a także opiekuna projektu, o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania. Decyzję o zmianach w pracy nad projektami podejmuje koordynator projektów po konsultacji z opiekunem danego projektu lub dyrektorem szkoły.
Uczeń ma obowiązek:
- realizacji projektu edukacyjnego w II klasie gimnazjum;
- realizacji projektu w zespole projektowym liczącym kilka- kilkanaście osób;
- do dnia 15 października dokonać wyboru tematu projektu ze szkolnej bazy projektów edukacyjnych;
- aktywnie uczestniczyć we wszystkich pracach związanych z realizacją projektu;
- czynnego uczestniczenia w prezentacji projektu ;
- uczestniczenia w ocenie prac nad projektem.
Dlaczego projekt ?
• pozwala poznać i zrozumieć zjawiska oraz procesy spotykane w otaczającym szkołę świecie;
• uczy samodzielności w poszukiwaniu informacji i wykorzystywaniu ich do wykonywania zadań i rozwiązywania rozpoznanych przez siebie (oraz innych) problemów;
• uczy, skutecznego komunikowania się z innymi ludźmi i wspólnego działania;
• przygotowuje też młodych ludzi do wykonywania – teraz i w przyszłości – zadań związanych z aktywnością obywatelską, pracą zawodową i życiem osobistym.
Kluczem do sukcesu w metodzie projektu jest przekonanie uczniów, żeby przejęli odpowiedzialność za wykonywanie zadań określonych w projekcie.
Nauczyciel nie powinien być jedynym ekspertem w danej dziedzinie i „podawaczem wiedzy”. Jego rola w znaczącym stopniu sprowadza się do stworzenia warunków do pracy uczniów, motywowania oraz towarzyszenia im w procesie kształcenia.
Projekt to jeden ze sposobów realizacji określonego zagadnienia szkolnego programu nauczania wyróżniający się innowacyjnością, kompleksowością, kształtujący kreatywność.
Projekt to samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia w oparciu o wcześniej przyjęte założenia.
Projekt to metoda kształtująca wiele umiejętności i integrująca wiedzę z różnych dyscyplin.
Projekt rozwija samodzielność, stymuluje rozwój emocjonalny i poznawczy.
Projekt to metoda będąca zerwaniem z dominującą rolą nauczyciela, który staje się „animatorem” działań.
Akcentuje podmiotowość uczącego się, uwzględnia indywidualne zainteresowania i zdolności ucznia.
Metoda projektu stwarza szansę wdrażania uczniów do wartościowego życia, które cechuje pasja i skuteczność działania, jest czynnikiem efektywnego uczenia.
Metoda projektu jest jedną z aktywizujących metod kształcenia lub - szerzej – strategią dydaktyczną, służącą uczeniu się przez doświadczenie.
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące etapy:
1/ przygotowanie;
2/ realizację;
3/ publiczne przedstawienie rezultatów projektu;
4/ ocenę.
Zapamiętujemy:
10% tego, co czytamy
20% tego, co słyszymy
30% tego, co widzimy
50% tego, co widzimy i słyszymy
70% tego, co sami mówimy
90% tego, co sami robimy
« poprzednia | następna » |
---|