Błąd
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.
  • Nieudane wczytanie danych z kanału informacyjnego.

Informacje ogólne

Email Drukuj PDF

Podstawą prawną wprowadzenia do szkół gimnazjalnych projektu edukacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku,

Informacje ogólne:

 

1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

a) wybranie tematu projektu edukacyjnego;

b) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;

c) wykonanie zaplanowanych działań;

d) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

5. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

6. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

7.Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.

8. Nauczyciele do dnia 1 września określają tematykę projektów.

9. Tematyka planowanych do realizacji projektów jest przedstawiana przez koordynatora dyrektorowi gimnazjum .

10. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną dopuszcza złożone projekty do realizacji,biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne i warunki, jakimi dysponuje gimnazjum.

11. Dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach, modyfikację listy projektów realizowanych w trakcie roku szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji efektów, a także opiekuna projektu, o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania. Decyzję o zmianach w pracy nad projektami podejmuje koordynator projektów po konsultacji z opiekunem danego projektu lub dyrektorem szkoły.

 

Uczeń ma obowiązek:

  • realizacji projektu edukacyjnego w II klasie gimnazjum;
  • realizacji projektu w zespole projektowym liczącym kilka- kilkanaście osób;
  • do dnia 15 października dokonać wyboru tematu projektu ze szkolnej bazy projektów edukacyjnych;
  • aktywnie uczestniczyć we wszystkich pracach związanych z realizacją projektu;
  • czynnego uczestniczenia w prezentacji projektu ;
  • uczestniczenia w ocenie prac nad projektem.

Dlaczego projekt ?

• pozwala poznać i zrozumieć zjawiska oraz procesy spotykane w otaczającym szkołę świecie;

• uczy samodzielności w poszukiwaniu informacji i wykorzystywaniu ich do wykonywania zadań i rozwiązywania rozpoznanych przez siebie (oraz innych) problemów;

• uczy, skutecznego komunikowania się z innymi ludźmi i wspólnego działania;

• przygotowuje też młodych ludzi do wykonywania – teraz i w przyszłości – zadań związanych z aktywnością obywatelską, pracą zawodową i życiem osobistym.

Kluczem do sukcesu w metodzie projektu jest przekonanie uczniów, żeby przejęli odpowiedzialność za wykonywanie zadań określonych w projekcie.

Nauczyciel nie powinien być jedynym ekspertem w danej dziedzinie  i „podawaczem wiedzy”. Jego rola w znaczącym stopniu sprowadza się do stworzenia warunków do pracy uczniów, motywowania oraz towarzyszenia im w procesie kształcenia.

Projekt to jeden ze sposobów realizacji określonego zagadnienia szkolnego programu nauczania wyróżniający się innowacyjnością, kompleksowością, kształtujący kreatywność.

Projekt to samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia w oparciu o wcześniej przyjęte założenia.

Projekt to metoda kształtująca wiele umiejętności i integrująca wiedzę  z różnych dyscyplin.

Projekt rozwija samodzielność, stymuluje rozwój emocjonalny  i poznawczy.

Projekt to metoda będąca zerwaniem z dominującą rolą nauczyciela, który staje się „animatorem” działań.

Akcentuje podmiotowość uczącego się, uwzględnia indywidualne zainteresowania i zdolności ucznia.

Metoda projektu stwarza szansę wdrażania uczniów do wartościowego życia, które cechuje pasja i skuteczność działania, jest czynnikiem efektywnego uczenia.

Metoda projektu jest jedną z aktywizujących metod kształcenia lub  - szerzej – strategią dydaktyczną, służącą uczeniu się przez doświadczenie.

Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące etapy:

1/ przygotowanie;

2/ realizację;

3/ publiczne przedstawienie rezultatów projektu;

4/ ocenę.


Zapamiętujemy:

10% tego, co czytamy

20% tego, co słyszymy

30% tego, co widzimy

50% tego, co widzimy i słyszymy

70% tego, co sami mówimy

90% tego, co sami robimy